Danske bilister skal i øjeblikket vænne sig til at køre spidsrod mellem huller i asfalten, for vejene krakelerer i takt med temperaturens svingninger.
Når nattefrost afløses af solskin om dagen med vejtemperaturer lige over frysepunktet, er det meget skidt for vejene.
- Når isen smelter om dagen, trænger vandet ned i små sprækker og revner i vejen. Når så frosten kommer om natten, fryser vandet til is, der udvides og har enorme kræfter og forværrer vejens sprækker og revner. Næste dag løber vandet ned i de sprækker og revner, der nu er lidt større end dagen før. Om natten fryser det igen, skaderne bliver værre og så fremdeles, forklarer Anders Hundahl, administrerende direktør i Dansk Asfaltindustri.
Forrige år vurderede Asfaltindustrien, at der var en halv millioner huller i de danske veje, men især kommunernes 70.000 km veje lider under en accelererende nedbrydning. Derfor vurderer de nu, at der er betydeligt flere huller i dag.
Bilister lades i stikken
Vejen består af et tyndt slidlag foroven og et tykt bærelag forneden. Når det tynde slidlag brister, tager skaderne fart. Processen accelereres netop i disse dage, og de mange huller kommer ikke bag på FDM, der påpeger et stort efterslæb på vedligeholdelse af vejene.
- År efter år undlader kommunerne at afsætte penge nok til at vedligeholde vejene, og derfor må bilisterne finde sig i en rystetur, når de kører på vejene. Det er ikke holdbart, da det er væsentligt dyrere at reparere hullerne i stedet for at forebygge, at de overhovedet opstår. Derved bliver efterslæbet større år efter år, forklarer konsulent for miljø og infrastruktur i FDM, Louise Skov.
Vedligeholdelsesefterslæbet på de danske veje vurderes at være på knap 20 mia. kr.