Motor mener: En helstøbt maskine, der både klarer hverdagskørslen og er kompetent på en racerbane. Et højteknologisk produkt spækket med køreglæde.
Prøvekørslen af BMW M4 starter på den tekniske svære racerbane Portimau i Portugal. Og det viser sig at være velvalgt, men også lidt af en håndfuld.
Velvalgt fordi BMW M4 – og sedanudgaven M3 – reelt er racerbiler i forklædning.
En ordentlig håndfuld fordi motoren simpelthen har overvældende mange kræfter, og mange af banens sving falder udaf.
LÆS OGSÅ: Seneste biltest og prøvekørsler fra Motor
Men selvom bilen i de sving har svært ved at få alle kræfter i asfalten, er det mest imponerende, at forenden bare bider fast i asfalten nærmest uden understyring. Det er uhørt for en gadebil. Normalt handler asfaltballet med gadebiler på racerbanerne mest om at begrænse understyringen i svingene, men M4 opfører sig faktisk som en ... racerbil.BMW M4 – nu med turbo
Motoren er et monster. For selvom BMW har downsizet fra en fire liters V8-motor til en for BMW traditionsrig sekscylindret rækkemotor på tre liter, så hader de tyske ingeniører færre kræfter, og derfor har de tilføjet to små turboladere.
Resultatet er 431 hestekræfter og et moment på 550 Nm. Som vi har set på mange motorer i de senere år, er det maksimale moment til rådighed fra 1.800 omdrejninger og helt op til 5.500. Den er utroligt fleksibel – tænk på den som en meget kraftig dieselmotor med omdrejningsvilligheden fra en benzinmotor.LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Jaguar F-type
Men det mest imponerende er, at BMW ikke har gået efter maksimal effekt, men i stedet gør kræfterne mere tilgængelige.
Derfor når M4 allerede den maksimale effekt på 431 hk ved 5.500 omdrejninger, men effekten er fuldstændig den samme helt op til 7.300. Det betyder, at du kan få samme acceleration i to forskellige gear, hvilket giver en stor fleksibilitet.
Det kan du takke turboladerne for. De er ellers temmelig kontroversielle netop på M3/M4-modellen, fordi den altid har været kendt for god speederrespons, hvilket er svært at opnå, når motoren har turbo. Men med et par smarte tekniske løsninger er det lykkedes at få en meget aggressiv speederrespons, der passer til modellens sportslige arv.Bygget som en racerbil
Selvom M4 er en gadebil, har BMW på to punkter nærmere bygget den som en racerbil. Det første er, at de har undladt gummibøsninger mellem bagakslen og karrosseriet. Det gør bagenden mere stabil. Det andet er forenden, der ligeledes har fået en raceromgang med et væld af afstivninger, der giver bilen en langt højere stivhed i karrosseriet i forhold til forgængeren.
LÆS OGSÅ: Motors test af Tesla S
Ved at gøre karrosseriet så stift har BMW kunne optimere hjulvinkler og affjedringen, og det har givet pote. For selvom det er rart, at bilens bagende er stabil under acceleration, så er det forandringerne i forenden, der gør M4 nærmest unik i klassen. På banen kan man provokere lidt understyring, hvis man bremser alt for sent. På landeveje er der ingen understyring – kun indstyring.Og nu vi taler som styretøjet, er den femte generation af M3/M4 den første med elektrisk servostyring, men det mærkes ikke. Selv ruheden i asfaltens overflade kan du mærke i rattet, og det er med til at gøre køreoplevelsen virkelig intens.
BMW M4 er også en herlig rejsevogn
Men M4 er ikke bare en god racerbil, den er også en herlig rejsevogn. Affjedringen har tre indstillinger, og vælger du komfort, er den overraskende behageligt affjedret. Ikke blød som en limousine, men nok til at ujævnheder i underlaget ikke slår hårdt igennem. Vælger du at køre i Sport Plus-indstillingen, bliver affjedringen stenhård.
I kabinen er der relativt god plads i BMW M4, men adgangen til de to bagsæder er ikke optimal. Har man brug for bagsædeplads, er den firedørs sedanversion, M3, at foretrække. Adgangen er markant bedre, og der er tre pladser på bagsædet. Begge biler har store bagagerum, men adgangen er lidt bedre i M3. M4 fås også som cabriolet.Sæderne støtter langt hen ad vejen godt, men lider lidt af en nærmest sygelig vægtfokus. Samlet set har BMW gjort den nye model godt 70 kg lettere end forgængeren, og det er lykkedes ved at vægtoptimere stort set alle komponenter. Desværre også sæderne, hvor de har fjernet muligheden for at justere lårstøtten. Det vil især chauffører med lange ben savne, når de kører på langtur.
BMW M4 fås fra 1.5 millioner kr.
Udover manglende lårstøtte og veje, hvor man reelt kan udnytte hele bilens potentiale, er det eneste minus prisen. Godt halvdelen af bilens pris er afgift til staten, og dermed ender regningen på 1.5 million kr., og det er uden et eneste kryds på ekstraudstyrslisten.
Det betyder, at bilen ender med at koste op mod to millioner kr,. før den kommer på gaden.
Det er mange penge for en gadebil, men når du samtidig får en racerbil med i købet, giver den store prisseddel alligevel mening.