Den nye Renault Twingo, som fint lever op til den positive definition af en trold – livlig, sød og charmerende – er ganske vist aldeles utraditionel ved at have hækmotor og baghjulstræk, men det er svært at finde ulemper ved løsningen.
F.eks. er motorstøj ikke noget, man tænker over, når man giver gas i mikrobilen, uanset hvilken af de to trecylindrede motorer, der er ombord. En isoleringsmåtte på et par centimeters tykkelse mellem motor og bagagerum gør sit arbejde.
LÆS OGSÅ: Motors særnummer med Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo
Konstruktionen er ikke primært valgt af hensyn til køreegenskaberne, men baghjulstrækket giver en snert af sjov, når man giver gas i en kurve. Ved normal kørsel tænker man ikke over det.Det indbyggede problem med lumske køreegenskaber ser ud til at være effektivt løst med ESC-systemet, som griber tidligt ind – hurtigere end på de fleste andre biler. En rundkørsel med tør, men lidt slidt asfalt kan være nok til at udløse en svag aktion fra sikkerhedssystemet.
Vægtfordelingen er usædvanlig med 55 procent bag, men med føreren er fordelingen næsten 50:50, og samlet er det med til at give fin balance i bilen.
Fin plads for en mikrobil
Konstruktionen er især valgt, fordi det sparer plads, og det er da også lykkedes at gøre den nye Renault Twingo ti cm kortere end den gamle, samtidig med at bagsædepladsen i den femdørs, firepersoners bil er øget og er ganske hæderlig for en bil i mikroklassen.
Også bagagerummet er vokset til meget brugbare 188 liter – en snes mere end i Aygo, C1 og 108. Den gamle Twingo havde 165-230 liter afhængig af positionen af det længdejusterbare bagsæde. Renault opgiver et tal på 219 liter for den nye Twingo, men det er med bagsæderyglænet vippet frem til lodret, hvor man ikke sidder godt på bagsædet. Rummet er til gengæld meget reelt og bredt.LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Up
Med hækmotor skulle man tro, at der som i en gammel VW Boble ville være et ekstra bagagerum foran. Men nej. Under den korte snude er der kun „teknik” i form af batteri, sprinklervæske og kølervæske. Fronthjelmen kan ikke klappes op, men derimod trækkes lidt fremad. Ved at undlade hængsler m.m. spares der lige 3,5 kg på den konto.
Vælg selv kabinefarver
En anden fordel ved baghjulstrækket er, at forhjulene kan dreje 45 grader mod ca. 30 grader i en normal forhjulstrækker, og det giver en forrygende vendediameter: 8,6 meter mellem kantsten mod 10 meter for den gamle og de fleste konkurrenter. Det mærkes virkelig i trafikken, hvor et u-sving på en bygade foretages nemt.
Kabinen er frisk i designet med flere valgmuligheder af farver uden merpris i den mest almindelige Authentique-model. Plasten er som i de fleste andre mikrobiler „billig”, men det opleves alligevel ikke helt sådan, bl.a. på grund af den nubrede overflade.LÆS OGSÅ: Motors stortest af Hyundai i10
Sæderne er gode og med trinløs justering, mens rattet kun kan indstilles i højden (og i grundmodellen slet ikke). Fralægningsplads er der masser af rundt i hele kabinen, særligt hvis man vælger „sædepakken”. Så kan der f.eks. proppes en paraply ind under bagsædet.
I topversionen Dynamique findes en stor skærm med indbygget navigation. Den model kommer dog ikke til Danmark, så for os er skærmløsningen mere simpel, men i princippet ikke så dum til en billig bil. R & Go hedder alternativet, som består af en smartphoneholder og software, så telefon og bil kan tale sammen. F.eks. kan telefonen bruges som omdrejningstæller eller som økokørsels-assistent.
En særlig Renault-navigation følger også med i en app, men Motors første oplevelse er, at den navigation er noget skrammel. Men man kan vel downloade et andet, billigt navi-program i stedet.Hjælp mod sidevind
I modsætning til mange andre mikrobiler nøjes Twingo med fire airbags, hvilket giver dårligere beskyttelse ved bagsædet, men ellers er sikkerhedsudstyret pænt med hastighedsbegrænser, isofix-beslag bag, fire selehuskere og hillholder.
Desuden har bilen usædvanligt sidevinds-assistent – en funktion „arvet” fra søsterbilen Smart. Kommer der et kraftigt vindstød, eller kører man forbi en lastbil, afbøder elektronikken den værste slinger, er hensigten.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Fiat Panda, Kia Picanto, Toyota Aygo og VW Up
Advarsel og indgreb ved kollision i bytrafik findes ikke og er heller ikke lige om hjørnet. Derimod kan man for knap 4.000 kr. tilvælge både fartpilot og alarm ved utilsigtet vognbaneskift. Renault forventer, at Twingo får fire stjerner i Euro NCAP-testen efter 2014-reglerne.
Et stoftag kan fås for 13.000 kr., og den første erfaring er, at det er vellykket – både når taget er lukket, og når man kører åbent. En sådan åben version findes dog ikke blandt de første 400 biler, som Renault har bestilt hjem, så der vil nok være nogen ventetid på kaleche-versionen.Billig udstyrspakke
Reelt findes Twingo kun i én version. Én motor og ét udstyrsniveau. Formelt set er der en Authentique til 94.000 kr., men manglerne i udstyr er så store og den prismæssige forskel op til Expression, som har ekstra mange gode ting, er så beskeden, at det vil være fjollet ikke at vælge denne variant. Man får bl.a. aircondition, elruder for, splitbagsæde, opbevaringsrum og radio med den særlige holder til smartphone.
Så er spørgsmålet kun, om man skal tilvælge endnu mere udstyr, og det skal man afgjort. I hvert fald resten af året, hvor læderrat, sædevarme, parkeringssensor, elspejle, højdejusterbart førersæde, ekstra opbevaringsrum i bl.a. bagdøre og isofix på passagersædet sælges for en samlet pris på 2.900 kr. Ellers koster tingene tilsammen 10.000 kr.
Metallak – obligatorisk hvis bilen ikke skal være babyblå – kan veje tungt i regnestykket med priser fra 1.500 til 6.500 kr.
Euro 6-motor er standard
I Danmark ser vi kun én motorvariant, og det er den mindste med 70 hestekræfter. Men den danske importør har som standard tilvalgt stop-start. Det får bilen til – ved blandet kørsel ifølge normen - at køre 1,6 km længere på literen, d.v.s. 23,8 km/. Det giver et nedslag i registreringsafgiften på 6.400 kr. i forhold til modellen uden stop-start, nok til at Renault Danmark har valgt denne variant.Det har ydermere den fordel, at danskerne dermed får en Euro 6-motor frem for en Euro 5-motor – d.v.s. den nyeste miljønorm, der træder i kraft 1. september i år.
Den enliters motor, der har tre cylindre, er helt nykonstrueret til Twingo og opleves særdeles harmonisk og støjsvag. Den fungerer fint i bytrafik og gør bilen letkørt, da 90 procent af drejningsmomentet er til stede ved 1.000 omdrejninger pr. minut.
Alternativt fås Twingo med Renaults udbredte 0,9 liters turbomotor, som her er kraftig modificeret for at passe til baghjulstrækkeren. Ydelsen går mærkbart op til 90 hk, drejningsmomentet øges 50 procent, og der skæres næsten fire sekunder af 0-100-tiden. Brændstoføkonomien er stort set den samme. Renault Danmark forventer at tage den hjem senere.
LÆS OGSÅ: Mikrobiler er frugten af tysk-fransk affære
Man skal vælge turbomotoren, hvis man kører meget motorvejskørsel eller vil kunne overhale fornuftigt på en landevej, men den mindste motor virker faktisk mere harmonisk.
Diesel er helt udgået ved generationsskiftet, og dermed er Fiat ene om overhovedet at have en diesel i mikroklassen. En selvskiftende gearkasse kommer senere.