Mikrobiler er frugten af tysk-fransk affære

Den nye Renault Twingo, Smart Forfour og Fortwo er skabt i et usædvanligt samarbejde mellem Renault og Daimler. De tre baghjulstrækkere er teknisk ens i det skjulte, men helt forskellige at se på.

Carsten Krapf er Renaults projektleder på Twingo-projektet.
Nyt om biler

Det begyndte i 2008, kontrakten blev underskrevet i 2010 og her i efteråret 2014 kulminerer et usædvanligt samarbejde i bilbranchen: Renault lancerer her i september Twingo 3, og Daimler sender til november Smart Fortwo 3 og Fortwo 2 på gaden.

De tre små biler er skabt i meget tæt samarbejde hen over den tysk-franske grænse, forklarer Renaults projektleder, Carsten Krapf (billedet), som er tysker, men har arbejdet for Renault i flere end 20 år.

Baghjulstræk var reelt et krav fra Smart, men Renault havde selv foreslået baghjulstræk i et af tre forstudier til den nye Twingo – inden Daimler kom ind i billedet.

SE OGSÅ: Twingo er klassens trold

Renault Twingo er den første af tre delvis fælles biler fra Renault og Daimler.  Fotos: Torben Arent
Renault Twingo er den første af tre delvis fælles biler fra Renault og Daimler. Fotos: Torben Arent
- Selv om baghjulstræk og hækmotor er en forholdsvis enkel og billig konstruktion, ville det alligevel være for dyrt for os at udvikle alene, fordi så meget ville være anderledes fra andre Renault’er, forklarer Krapf til Motor.

95 procent forskellige

Med Renault-Daimler-aftalen gik det hele op i en højere enhed.

95 procent af de synlige dele er forskellige mellem Renault og Smart. Faktisk er det kun forruden og den forreste del af taget, som er ens. Også i kabinen er bilerne helt forskellige.

Til gengæld er det skjulte temmelig ens – chassis/undervogn, motorer, gearkasser og andre lignende komponenter.

Projektledelsen har været delt ligeligt mellem Renault og Daimler, og hvert firma har haft hovedansvaret for forskellige ting.

Motorer fra Renault

Motoren i både Renault Twingo, Smart Forfour og Smart Fortwo ligger under gulvet i bagagerummet.
Motoren i både Renault Twingo, Smart Forfour og Smart Fortwo ligger under gulvet i bagagerummet.
Motorerne er f.eks. Renaults afdeling. Dels en helt ny 1,0-liters, dels den udbredte 0.9-turbomotor, som kendes fra bl.a. Clio og Captur. Turbomotoren har dog 50 procent dele, som er nye i Twingo/Smart, ganske enkelt fordi motoren er vippet 49 grader.

Den manuelle gearkasse er udviklet af Renault, mens en kommende selvskiftende gearkasse er en Daimler-konstruktion.

Baghjulstræk fra Daimler

Den grundlæggende knowhow omkring baghjulstræk/hækmotor og kalibrering af bilen har indlysende ligget hos Daimler, som har erfaringer med to generationers Smart. Renault har ganske vist også en stolt historie med bagjulstræk og hæk/centermotor, men der er ikke mange ingeniører hos Renault, der længere har det i frisk erindring.

Smart Forfour har stort set samme dimensioner som Renault Twingo. Bilerne har næsten al teknik tilfælles, men ser forskellige ud.
Smart Forfour har stort set samme dimensioner som Renault Twingo. Bilerne har næsten al teknik tilfælles, men ser forskellige ud.
Den særlige sidevindsassistent er også fra Daimler, som først introducerede teknikken på varevogne fra Mercedes-Benz. Sædekonstruktionen er også tysk, idet den er baseret på sæderne fra Mercedes-Benz A-klasse.

I har udviklet en ”stor” Renault-model og en kort og en lang Smart. Hvad med en kort Renault?

Ingen topersoners Twingo

Christian Krapf afviser, at en topersoners Twingo har været seriøst overvejet som en pendant til Fortwo.

- Vi har et topersoners køretøj i form af Twizy, forklarer han.

Fremstillingen af bilerne er også fælles. Renault bygger Twingo og Smart Forfour i Slovenien, mens Daimler bygger Fortwo på sin egen fabrik i Frankrig.