Det begyndte i 2008, kontrakten blev underskrevet i 2010 og her i efteråret 2014 kulminerer et usædvanligt samarbejde i bilbranchen: Renault lancerer her i september Twingo 3, og Daimler sender til november Smart Fortwo 3 og Fortwo 2 på gaden.
De tre små biler er skabt i meget tæt samarbejde hen over den tysk-franske grænse, forklarer Renaults projektleder, Carsten Krapf (billedet), som er tysker, men har arbejdet for Renault i flere end 20 år.
Baghjulstræk var reelt et krav fra Smart, men Renault havde selv foreslået baghjulstræk i et af tre forstudier til den nye Twingo – inden Daimler kom ind i billedet.
SE OGSÅ: Twingo er klassens trold

95 procent forskellige
Med Renault-Daimler-aftalen gik det hele op i en højere enhed.
95 procent af de synlige dele er forskellige mellem Renault og Smart. Faktisk er det kun forruden og den forreste del af taget, som er ens. Også i kabinen er bilerne helt forskellige.
Til gengæld er det skjulte temmelig ens – chassis/undervogn, motorer, gearkasser og andre lignende komponenter.
Projektledelsen har været delt ligeligt mellem Renault og Daimler, og hvert firma har haft hovedansvaret for forskellige ting.
Motorer fra Renault

Den manuelle gearkasse er udviklet af Renault, mens en kommende selvskiftende gearkasse er en Daimler-konstruktion.
Baghjulstræk fra Daimler
Den grundlæggende knowhow omkring baghjulstræk/hækmotor og kalibrering af bilen har indlysende ligget hos Daimler, som har erfaringer med to generationers Smart. Renault har ganske vist også en stolt historie med bagjulstræk og hæk/centermotor, men der er ikke mange ingeniører hos Renault, der længere har det i frisk erindring.

I har udviklet en ”stor” Renault-model og en kort og en lang Smart. Hvad med en kort Renault?
Ingen topersoners Twingo
Christian Krapf afviser, at en topersoners Twingo har været seriøst overvejet som en pendant til Fortwo.
- Vi har et topersoners køretøj i form af Twizy, forklarer han.
Fremstillingen af bilerne er også fælles. Renault bygger Twingo og Smart Forfour i Slovenien, mens Daimler bygger Fortwo på sin egen fabrik i Frankrig.