Mazda CX-3 - moderigtig minibil

Minibiler med vokseværk er nyeste trend i bilverdenen. Den bølge vil Mazda med på, og det er der kommet en rigtig fin CX-3 ud af.

Mazda CX-3.
Forpremiere

Mazda CX-3 er en forhøjet og forlænget udgave af Mazda 2 men med teknik fra både Mazda 3 og Mazda CX-5. Kørestillingen er fin og rummeligheden i top. Fotos: Mazda
Mazda CX-3 er en forhøjet og forlænget udgave af Mazda 2 men med teknik fra både Mazda 3 og Mazda CX-5. Kørestillingen er fin og rummeligheden i top. Fotos: Mazda
Motor mener: Mazda CX-3 er en biltype, vi kommer til at se meget til i de kommende år. Den kombinerer minibilens økonomiske grundform med SUV'ernes plads, komfort og køreglæde. Den let forhøjede siddeposition er grundlæggende en rigtig god ide, og i CX-3 er udførelsen til topkarakter.

Mazda sender i år den ene nye model efter den anden på gaden. Bilerne passer fint ind i både japanernes, amerikanernes og europæernes smag, og det har sendt fabrikkens overskud op i rekordniveau.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Peugeot 2008 og Renault Captur

Mens Mazda 2 således kun lige har nået de danske forhandlere, er fabrikken allerede klar med denne SUV-udgave af den i øvrigt vellykkede minibil. CX-3 er navnet, og bilen står på en Mazda 2-platform, har motorer fra Mazda 3 og firehjulstræk fra den store CX-5.

Ideen med CX-3 er at skabe en livsstilsbil med en høj siddeposition, bedre overblik over trafikken og lettere ind- og udstigning. Samtidig er frihøjden øget en smule, og bilen kan fås med firehjulstræk, så man let kan smutte lidt væk fra den asfalterede vej. Udstyrsniveauet er også skruet i vejret, så man sagtens kan „downsize” til en CX-3 fra en større bils komfortniveau.

Motor uden turbo

Dette er topudgaven Optimum. Her er læder på instrumentbord standard ligesom headup-display over omdrejningstælleren samt den store farveskærm i midten.
Dette er topudgaven Optimum. Her er læder på instrumentbord standard ligesom headup-display over omdrejningstælleren samt den store farveskærm i midten.
Den høje siddeposition betyder også, at pladsen ved bagsædet føles god, og fire voksne finder således let plads i bilen. Bagagerummet er med sine 350 l på niveau med biler fra klassen over, og på den måde vil bilen let kunne konkurrere med f.eks. Mazda 3.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Opel Mokka

I dag er Mazda helt selvstændig på det tekniske område, og i CX-3 er der valg mellem to egenudviklede motorer: En toliters benziner uden turbo og en ny dieselmotor med fire cylindre. Det er en helt anden strategi end den, vi ser hos konkurrenterne, hvor man satser på små motorer med turboladere.

Mazdas motorer fungerer fint og opleves støjsvage, når hastigheden er nået, mens accelerationer kaster tydelige motorlyde af sig.

CX-3 findes kun med enten en toliters benzinmotor eller en 1.5-liters dieselmotor  begge baseret på Mazdas egen Skyactiv-teknologi.
CX-3 findes kun med enten en toliters benzinmotor eller en 1.5-liters dieselmotor begge baseret på Mazdas egen Skyactiv-teknologi.
Vi peger efter de første korte ture i CX-3 på benzinudgaven som bedste køb, men det må en længere test i Danmark senere bekræfte. Gearskiftet er i alle tilfælde til topkarakter, og det fine traditio­nelle sekstrins automatgear til 25.000 kr. er også værd at gå efter.

LÆS OGSÅ: Motors test af Nissan Juke

Hjulstøjen er et traditionelt ømt punkt hos Mazda, og i udgaverne med 18-tommershjul var det problem ikke helt løst, men det forhold må også afvente en endelig test.

Topudgave på højt niveau

Mazda CX-3 kommer i tre udstyrsniveauer, men det ville næsten være synd at vælge laveste niveau, for så får man ikke meget af det udstyr med, der er med til at give bilen karakter.

Topudgaven har LED-forlygter, hvor både kørelys, tågelys, nær- og fjernlys er baseret på LED-teknikken. De blænder i øvrigt selv op og ned.
Topudgaven har LED-forlygter, hvor både kørelys, tågelys, nær- og fjernlys er baseret på LED-teknikken. De blænder i øvrigt selv op og ned.
Også mellemniveauet står i skyggen af topudgaven, der til gengæld kan brillere med et helt usædvanlig flot niveau: LED-forlygter, head up-display, nøglefri betjening, læderlook på sæder og instrumentbord, 18-tommersfælge og et stort Bose-musikanlæg plus en masse sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, der virker mellem 4 og 145 km/t., adaptiv fartpilot og såkaldt blind spot-advarsel, der advarer mod biler i den blinde vinkel.

LÆS OGSÅ: Motors nyhed om Honda HR-V

Firehjulstræk fås til de fleste udgaver, og vælger man tolitersudgaven i højeste niveau med firehjulstræk, automatgear og ægte læder, er prisen med sine 360.000 kroner ganske vist høj, men så får man også en unik bil med unikt udstyr i en sjælden flot indpakning.