DS 5 - enestående gudinde

På fransk udtales DS som det franske ord for gudinde, men DS er nu også blevet et bilmærke. Topmodellen DS 5 er et flot alternativ til de mere kedelige, almindelige firmabiler.

DS 5. Foto: DS
Forpremiere

DS 5 er topmodellen i det nye DS-bilmærke. Bilen skiller sig markant ud i forhold til de mere traditionelle bilmærker både ud- og indvendigt. Fotos: DS
DS 5 er topmodellen i det nye DS-bilmærke. Bilen skiller sig markant ud i forhold til de mere traditionelle bilmærker både ud- og indvendigt. Fotos: DS
Motor mener: DS5 er en sjælden bil til dem, der søger noget helt anderledes. Synd at en del moderne sikkerhedsudstyr ikke har fundet vej til den ellers imponerende bil.

Det er nu 60 år siden, at den første DS fra Citroën så dagens lys. Jubilæet fejres bl.a. ved at introducere DS som et selvstændigt bilmærke med eget modelprogram. Fremover forsynes bilerne derfor kun med et stort DS-logo – Citroën er helt forvist fra bilen.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat

Og der er virkelig kommet fart og selvtillid over det nye bilmærke fra starten. Modelprogrammet består i Europa af DS 3, DS 4 og DS 5, og i alt er der solgt 550.00 biler – heraf 80.000 DS 5. Også i Danmark er DS i medvind. Således åbnede en egentlig DS-forhandler i København for et par år siden som den første uden for Frankrig.

Anderledes tankegang

Bag rattet møder man et myriade af knapper, og for dem, der sætter pris på alternativ indretning, er det kræs. Men det kræver, at man lige studerer bilens betjening, før man sætter i gang.
Bag rattet møder man et myriade af knapper, og for dem, der sætter pris på alternativ indretning, er det kræs. Men det kræver, at man lige studerer bilens betjening, før man sætter i gang.
Ideen med DS er at skabe en serie af bilmodeller, der skiller sig ud fra de mere traditionelle biler på samme måde, som de første DS gjorde i 1955. Alle traditionelle tanker udfordres med nye ideer, og særligt denne topmodel, DS 5, skiller sig markant ud.

Bag rattet møder man knapper, displays og former, der leder tankerne hen mod cockpittet i et fly. Over sæderne er der små ruder i taget, og overalt er der gjort meget ud af at skabe en eksklusiv stemning. Bilen fås med manuelt gear, men et automatgear synes at være et must, da midterkonsollen er udformet, så den matcher automatgearets gearvælger.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo

I denne opdaterede udgave er farveskærmen til navigationsanlæg med mere nu i en flot opløsning, ligesom headup-displayet mellem forrude og rat er yderst lækkert i sin form og funktion.

Små vinduer i taget giver både bilens design kant og lækkert lys i kabinen. Man kan lukke for hvert vindue separat via de lækre knapper i loftet.
Små vinduer i taget giver både bilens design kant og lækkert lys i kabinen. Man kan lukke for hvert vindue separat via de lækre knapper i loftet.
Læderindtræk fås i en særlig håndsyet udgave, hvor sædernes siddeflader er udformet, så det minder om felterne i en lækker urrem – jo DS kan skam stadig skille sig ud.

Opdaterede motorer

I år træder nye miljønormer i kraft, og det har derfor været nødvendigt at opdatere alle motorer i modelprogrammet, så de kan klare de nye, lave miljøgrænser. I den forbindelse er de også blevet lidt stærkere og lidt mindre tørstige.

Benzinmodellen er en 1.6-liters turbomotor med 165 hk. Den giver DS 5 et udmærket antrit og er faktisk den, vi vil pege på som bedste køb. Man kunne naturligvis drømme om den store dieselmotor med 180 hk, men egentlig får man ikke en bedre køreoplevelse ud af denne – tværtimod er den lidt mere rå i filten.

LÆS OGSÅ: Motors test af DS 4

Et headup-display kan fås som ekstraudstyr. Det viser tal og informationer på en lille skærm mellem rat og forrude, men i praksis er det yderst velfungerende og har en flot grafik.
Et headup-display kan fås som ekstraudstyr. Det viser tal og informationer på en lille skærm mellem rat og forrude, men i praksis er det yderst velfungerende og har en flot grafik.
Spar pengene og brug dem i stedet på mere udstyr. DS 5 kan det der med at skabe en formfuldendt bil i de topudstyrede udgaver, og vælger man en af dem, får man en bil, der matcher hele grundideen med bilen.

På toppen af kransekagen findes en ret dyr hybridversion med en dieselmotor, der trækker på forhjulene, og en elmotor, der trækker på baghjulene. Forbruget er derved sænket en del, men ikke så meget, at det kan modvirke den højere afgift, denne dyre teknik medfører, og hybridversionen ventes derfor ikke til Danmark i stort tal.

Bedre affjedring

I den seneste udgave af DS 5 var vi ikke helt tilfredse med den noget stødende undervogn. Den kritik har fabrikkens teknikere taget til sig, og den nye generation har fået finpudset opsætningen med mere avancerede støddæmpere, og det er der faktisk kommet en fast, men alligevel komfortabel undervogn ud af.

Forlygterne er nye og kombinerer LED-teknikken med xenon-pærer. Det giver ifølge DS et godt lys  bedre end det man mange gange ellers kan opnå med LED alene.
Forlygterne er nye og kombinerer LED-teknikken med xenon-pærer. Det giver ifølge DS et godt lys bedre end det man mange gange ellers kan opnå med LED alene.
Fjedrene er fortsat af stål, og DS 5 kan dermed ikke prale af at have den hydrauliske undervogn, som kendes fra den oprindelige DS, og som visse udgaver af Citroën C5 fortsat kan fås med. Men alligevel kører DS 5 samlet set rigtig godt.

Den er ikke en racerbil i sin karakter, men derimod en komfortabel vogn med egenskaber, der vil tilfredsstille de fleste. Man kan ikke justere hverken undervogn eller servostyring, men den indstilling, fabrikken har valgt, virker som et godt mix mellem sport og komfort.

Sikkerhedsudstyr savnes

En af nyhederne i DS 5 er forlygterne, som kombinerer LED-lys med xenon-pærer. Det giver ifølge fabrikken fortsat den bedste lysmængde inden for det budget, mærket råder over. Vi har ikke afprøvet den del, men lygterne ser i hvert fald godt ud på bilen.

Sæderne kan bestilles i en læderversion, hvor overfladen består af små felter, der leder tankerne i retning af en urrem. Kvaliteten er på et meget højt niveau, og DS kalder dem håndsyet.
Sæderne kan bestilles i en læderversion, hvor overfladen består af små felter, der leder tankerne i retning af en urrem. Kvaliteten er på et meget højt niveau, og DS kalder dem håndsyet.
DS 5 er bygget på en platform, der ikke tillader, at man kan indbygge de nyeste sikkerhedssystemer. Man kan ganske vist tilkøbe både linjevogteren, som får sædet til at vibrere, hvis man er på vej ud over kantlinjen, og en alarm, som advarer, hvis der er biler i den blinde vinkel.

Men en automatisk nødbremse er ligesom en adaptiv fartpilot ikke på programmet, og kommer det heller ikke, før en helt ny DS 5 dukker op om nogle år. Indtil da må man lade sig „nøje” med en bil, der på alle andre områder stikker næsen frem på en charmerende måde, men som ikke giver konkurrenterne et teknisk knockout.