Milliarder giver Volvo svensk fremtid

75 mia. kr. skal Volvo Cars bruge de næste fire år på udvikling af nye modeller og nye fabrikker. De første helt nye, rent svenske modeller kommer om to år.

Volvos hovedfabrik i Torslanda ved Gøteborg skal nu udvides og moderniseres for milliarder.
Nyt om biler

Volvo er nu for fuld skrue på vej ud af det hængedynd, den svensk-baserede bilfabrik har befundet sig i, siden den tidligere ejer, Ford, skruede ned for udviklingsbudgetterne, og mens den nye kinesiske ejer skulle finde sine egne ben.

Volvo Cars har fået grønt lys til en gigantisk investering på 75 mia. kr. frem til 2015, så der kan sættes fuld fart på udviklingen af en hel ny model- og motorgeneration. Volvo betegner det som en af de største industrielle investeringer i svensk historie.

Ren Volvo-udviklet

Kernen i udviklingen er en 100 procent ”hjemmelavet”, svensk bilteknologi, der omfatter den såkaldte skalérbare produkt arkitektur, SPA. Den bliver platform for den største del af Volvos kommende modeller (2/3 af salget), da den som navnet indikerer, kan skalleres op og ned. 40 procent af alle komponenter bliver fælles for alle disse modeller.

Dermed kan Volvo omsider frigøre sig for den ældre Ford-teknologi, der ligger bag alle nuværende modeller, inklusive den helt nye V40.

Helt nye motorer

Med i pakken er den nye motorfamilie kaldet VEA (Volvo Engine Architecture), som kommer til at bestå af en stor familie af firecylindrede benzin- og dieselmotorer på maks. to liters slagvolumen. Fem- og for den sags skyld sekscylindrede motorer vil blive fortid. Derimod skal der også bruges en del penge på at udvikle hybridteknologi.

Næsten halvdelen af de 75 mia. kr. bruges i Sverige. Heraf går ca. to tredjedele til udviklingsomkostninger i Torslanda-hovedsædet ved Gøteborg, mens en tredjedel bruges til nybygning og opgradering af hovedfabrikken i Torslanda, motorfabrikken i Skøvde og karrosserifabrikken i Olofstrøm.

Også store investeringer i Kina

Resten af pengene bruges på fabrikken i Belgien og i særdeleshed i Kina, hvor to nye fabrikker og en motorfabrik skal bygges, foruden at et mellemstort udviklingscenter ved Shanghai er under opførelse.

De første nye modeller med den nye teknologi kommer sidst i 2014. Det bliver afløseren for XC90, og ret hurtigt efter følger afløserne for de store 60-, 70- og 80-modeller.

Indtil da bliver der til gengæld ret stille hos Volvo med kun facelifts og specialmodeller.