Mazda MX-5 - rendyrket køreglæde

MX-5 er ny fra ende til anden, men Mazda har holdt fast i bilens oprindelige koncept: at skabe en økonomisk overkommelig sportsvogn.

Mazda MX-5.
Forpremiere

Hjørnerne på bilen er skrået af, for at gøre bilen så let som mulig. Det gør samtidig designet meget dynamisk, fordi bagenden ser kort ud. Fotos: Mazda
Hjørnerne på bilen er skrået af, for at gøre bilen så let som mulig. Det gør samtidig designet meget dynamisk, fordi bagenden ser kort ud. Fotos: Mazda
Motor mener: Fjerde generation MX-5 forener på smukkeste vis en ren køreoplevelse på første klasse med nutidens krav til en sportsvogn.

Bag rattet af Mazdas fjerde generation af MX-5 er det første, du bemærker, hvor langt tilbage førersædet kan skubbes. Med en højde på 186 cm skal sædet faktisk skubbes lidt frem, og det er nye tider i den mest solgte sportsvogn i historien.

Oplevelsen af en stor bil bliver forstærket af, at motorhjelmen syner lang fra førerpladsen. Karrosseriet har et knæk, der hvor hjulene er, og det er smart, fordi du nemmere kan se bilens bredde. Men samtidig virker bilen både bredere og længere.

Hele førerpladsen er symmetrisk, selv de to ventilationsdyser på hver side af rattet er placeret symmetrisk. Lækkert med trykfølsom skærm, der er standard selv i basisudgaven.
Hele førerpladsen er symmetrisk, selv de to ventilationsdyser på hver side af rattet er placeret symmetrisk. Lækkert med trykfølsom skærm, der er standard selv i basisudgaven.
Det er dog ingenlunde tilfældet. For Mazda syntes selv, at MX-5’eren havde fået lidt for meget far-krop og sendte derfor modellen på slankekur. Derfor er den nu blevet 10 cm kortere, to cm lavere og 1,5 cm bredere.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi TT

Vægtbesparelsen er blevet en besættelse, hvor Mazdas ninja-designere har hugget hjørnerne af bilen, og minimeret bilens udhæng, det er især synligt på bagenden.

Dertil har de forsynet den med LED-forlygter, fordi de fylder mindre og kan placeres lavere. Der er lavet huller i de dele af konstruktionen, der ikke er en del af den bærende konstruktion, og selv håndtaget til at justere sædet er gjort så enkelt og let som muligt. Resultatet er en vægt på lige under et ton uden fører, godt 100 kg lettere end forgængeren.

Mekanisk gearskifte

Recarosæderne er ekstraudstyr, men selvom de støtter godt, kan standardsæderne anbefales. I 1.5-liters udgaven er de i stof, men i 2-liters versionen er det i læder.
Recarosæderne er ekstraudstyr, men selvom de støtter godt, kan standardsæderne anbefales. I 1.5-liters udgaven er de i stof, men i 2-liters versionen er det i læder.
Efter at have startet motoren med et tryk på startknappen er gearskiftet det næste, som fanger opmærksomheden. Det har som alle andre MX-5’ere kort vandring, 40 mm for at være præcis. Men fordi gearstangen er forbundet direkte til gearkassen, er følingen uhyre mekanisk. Når du fører gearstangen rundt i kulissen, kan du mærke, at gearene går i indgreb. Den følelse er unik på bilmarkedet, samtidig går gearskiftet let.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Ford Mustang

Både basismotoren på 1.5 liter (131 hk) og topmodellen med toliters motor (160 hk) giver en frisk acceleration. Basismotoren gør det godt, med et mere inspirerende lydbillede og god omdrejningsvillighed. Men præstationsmæssigt trumfes den af den større motor, der giver mere sportsvognsfornemmelse, når talen falder på acceleration.

Rå køreoplevelse

Motorerne er uden turbo, og det er en essentiel del af bilens sjæl. For uden turbo reagerer motoren prompte på speederbevægelser og gør køreoplevelsen mere intens.
Motorerne er uden turbo, og det er en essentiel del af bilens sjæl. For uden turbo reagerer motoren prompte på speederbevægelser og gør køreoplevelsen mere intens.
MX-5 har alle dage været kendt som en velkørende sportsvogn, men dynamikken er blevet markant bedre i den nye generation. Der er kommet bedre balance mellem for- og bagende, og ikke mindst reagerer bilen umiddelbart hurtigere på både rattet og speederen.

Dynamisk virker basismodellen mest agil med sine mindre 16”-fælge, hvor tolitersmodellen står for godt fast med sine større 17”-fælge. Derfor står valget mellem de to modeller ikke kun på pris og hestekræfter, men også på, hvilken dynamisk følelse du søger.

LÆS OGSÅ: Motors test af Peugeot RCZ R

For at optimere køreoplevelsen er der mange ændringer i forhold til forgængeren. Begge passagerer sidder 15 mm tættere på bilens midte, og siddepositionen er sænket 20 mm, for at sænke bilens massemidtpunkt. Tillige er motoren placeret 15 mm længere tilbage og 13 mm lavere i karrosseriet end før. Man kan grine lidt ad millimeterangivelserne, men summen af de små justeringer gør en stor forskel.

Der er sekstrins gearkasse til begge motorer, og den er placeret stort set direkte på gearkassen, hvilket giver en god mekanisk føling.
Der er sekstrins gearkasse til begge motorer, og den er placeret stort set direkte på gearkassen, hvilket giver en god mekanisk føling.
Dertil er der mere aluminium i den nye model, og den nye anvendelse af aluminium er især placeret så langt væk fra bilens midte som muligt, for at gøre bilen mere agil i svingene. Der er også brugt mere aluminium ved hjulophængene, der er nu 12 kg lettere, og det er vigtigt, da mindre uaffjedret vægt giver bedre dynamik.

334.000 kr. og trykskærm

Selvom MX-5 er udviklet med bilens dynamiske egenskaber i den absolutte hovedrolle, er kabinen heldigvis blevet opdateret til 2015. Her finder du læderrat, trykfølsom skærm i alle modeller, bluetooth og mulighed for at tilkøbe navigation.

Trods højere udstyrsniveau end forgængeren, er prisen på basismodellen faldet 40.000 kr. til blot 334.000 kr. Tolitersmodellen kommer til at koste omkring 400.000 kr., men den har et højere udstyrsniveau med lædersæder med højttalere i førersædets hovedstøtte, sædevarme, DAB-radio og en del mere udstyr. Dette udstyrsniveau kan også tilkøbes basismotoren for godt 40.000 kr.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota GT 86

Forfra er MX-5 kendetegnet ved meget smalle LED-forlygter. Lygterne er så smalle for at gøre fronten så lav som muligt.
Forfra er MX-5 kendetegnet ved meget smalle LED-forlygter. Lygterne er så smalle for at gøre fronten så lav som muligt.
Generationsskiftet har gjort MX-5 bedre på samtlige punkter, og kombineret med en lavere pris er der tale om et reelt kup i den billige ende af sportsvognssegmentet. Den står klar hos de danske forhandlere til september. Kør den, køb den – og bliv en glad bilist.