Fiat 500 - et ikon forandrer man ikke

Fiat 500 skabte en bølge, da den lille livsstilbil gjorde sin entré for otte år siden. Nu er Fiat’en forsigtigt fornyet og spørgsmålet er, om nuttetheds-faktoren kan holde begejstringen oppe hos kunderne.

Fiat 500.
Forpremiere
Forandringer på Fiat 500 er små forfra med en mere rustik grill som det mest tydelige. Logoet er vokset sammen med kromlisten. Fotos: Torben Arent, FDM
Forandringer på Fiat 500 er små forfra med en mere rustik grill som det mest tydelige. Logoet er vokset sammen med kromlisten. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: Fiat 500 har fået en chik, omend yderst lille visuel opdatering, men de tekniske fornyelser er skuffende små, særligt på sikkerhedsområdet.

Hvordan fornyer man en bil, der er blevet et designikon? Med forsigtighed, er konklusionen med blik på Mini og VW Beetle. Med yderste forsigtighed er parolen hos italienerne, der netop har været gennem øvelsen med Fiat 500.

Måske er det klogt, når nu den nuttede bil i særlig høj grad er blevet købt på grund af sit design. Og også nødvendigt, da budgettet for fornyelsen tilsyneladende har været skrabet. Den „nye” Fiat 500 er da heller ikke rigtig ny, selv om den efterfølger en model, der blev lanceret for otte år siden.

Bagtil er den tværgående kromliste rykket helt ned, og sammen med nye baglygter giver det en rimelig tydelig fornyelse.
Bagtil er den tværgående kromliste rykket helt ned, og sammen med nye baglygter giver det en rimelig tydelig fornyelse.

Udvendig skal man kikke godt efter ændringer. Når de først er fundet, virker de vellykkede og giver bilen en smule mere kant. Men kunne fornyelsen da ikke have været lidt mere synlig?

LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Adam

Fortil findes forandringerne i nye lygter, hvor nærlyslygterne med deres projektor-teknik er mere markerede og nærmest får karakter af at have øjenbryn. Kørelyslygterne er også nye med ringformet LED-lys og kombineret med fjernlys.

Endelig er grill’en nederst mere markant og rustik med sin 3D-effekt, og højere oppe er Fiat-logoet og tværelementet vokset helt sammen.

Instrumentbordet har stadig et stort lakeret panel som tydeligt og vellykket element. Skærmen øverst er kun på fem tommer, og det er endda kun i topudgaven, den kan fås.
Instrumentbordet har stadig et stort lakeret panel som tydeligt og vellykket element. Skærmen øverst er kun på fem tommer, og det er endda kun i topudgaven, den kan fås.

Bagfra er det nemmere at se forskel. Baglygterne er helt nye. De er karakteriseret ved, at der er et stykke lakeret karrosseriplade midt i, og at de er blevet tredimensionelle. Det sidste bringer bilen tættere på den originale 500.

Mange designmuligheder

Også i kabinen er 500 i høj grad genkendelig med det store panel lakeret i karrosseriets farve som en dominerende effekt. En fin fornyelse af det fuldt digitale instrumenthus, der følger med topudgaven Lounge. På farveskærmen vises hastigheden tydeligt i modsætning til den gamle udgave, der fortsætter i de øvrige varianter.

For at gøre plads til en skærm øverst på instrumentpanelet er luftdyserne rykket lidt ud til siden, og i det hele taget giver de fire luftdyser nu et bedre flow. Med opdateringen har Fiat 500 også fået handskerum. Før var der bare en hylde.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Hyundai i20, Mazda 2, Skoda Fabia og VW Polo

I den dyreste Lounge-model er der nu en syvtommers TFT-skærm som instrumenthus. Det virker godt  og giver mulighed for et fint lille billede af bilen &
I den dyreste Lounge-model er der nu en syvtommers TFT-skærm som instrumenthus. Det virker godt og giver mulighed for et fint lille billede af bilen &

Mængden af farver og indtræk er stadig en af bilens stærke sider. Nu er der 13 karrosserifarver og 10 forskellige interiørmuligheder.
1.900 dele svarende til 40 procent er fornyet, siger Fiat, men det er nu svært at få øje på. Den basale teknik, det meste af karrosseri og sæder samt den grundlæggende elektronik er uforandret.

Mangler moderne sikkerhed

Det betyder, at der er en masse ting, der ikke er ændret på – men som der burde. Først og fremmest er der intet af det sikkerhedsudstyr, der ellers er ved at finde vej ned i mikroklassen. Ingen nødbremse, fartbegrænser, linjevogter, blindvinkelalarm, lys- og regnsensor eller skiltegenkendelse.

Selve lygterne er nye. Øverst er nærlyset af projektortypen, der giver bilen et mere beslutsomt udtryk, mens der derunder er nyt ringformet LED-kørelys kombineret med fjernlys.
Selve lygterne er nye. Øverst er nærlyset af projektortypen, der giver bilen et mere beslutsomt udtryk, mens der derunder er nyt ringformet LED-kørelys kombineret med fjernlys.

Kun er bremserne gjort lidt kraftigere og fodgængersikkerhed forbedret. Manglen på sikkerhedsudstyr betyder, at 500 næppe kan få mere end tre stjerner, hvis eller når Euro NCAP tester bilen igen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Nissan Juke

Topmodellen – og kun den – har femtommer trykfølsom skærm med bluetooth. Men det virker altmodisch og for småt, særligt i en designerbil, tre år efter at Renault Clio fik syv tommer som standard i de fleste varianter.

Som ekstraudstyr til endnu ukendt merpris kan danske kunder i begyndelsen af 2016 vælge en Live-pakke, der indeholder Tom Tom-navigation, internetradio og musikarkiv via mobiltelefon. Det fungerer fint.

Baglygterne er blevet markante. De er nu tydeligt tredimensionelle og har en lakeret karrosseriplade i midten.
Baglygterne er blevet markante. De er nu tydeligt tredimensionelle og har en lakeret karrosseriplade i midten.

Rattet kan stadig ikke justeres i længden, og fralægspladsen i bilen er noget beskeden. Motorerne er stort set uændrede, og det er skuffende, at brændstoføkonomien ikke er forbedret.

Den halvåbne version, 500 C, er klar samtidig, mens den 105 hestes S-version først følger efter til foråret.

Det er forståeligt, at Fiat nøjes med en visuel meget forsigtig opdatering, og det er muligt, at en stor del af 500-kunderne ikke bekymrer sig så meget over fraværet af moderne sikkerhedsudstyr.

Men de designbevidste købere kunne nok blive møgirriterede over, at de må nøjes med ingen eller i bedste fald en lille farveskærm, når nu deres venner med en langt billigere Toyota Aygo har en flot, stor syvtommers skærm.