Range Rover Evoque - nyt liv i friskfyr-SUV

Range Rover Evoque får nu glæde af Jaguar Land Rovers egenudviklede dieselmotorer. Og det er en stor glæde. Det sker samtidig med en ansigtsløftning af luksus-SUV-crossoveren.

Range Rover Evoque.
Forpremiere
Bagtil er der sket lille med baglygterne samt med tagspoileren. 14 farver (to nye) og 16 forskellige fælge tilbydes. Fotos: Torben Arent, FDM
Bagtil er der sket lidt med baglygterne samt med tagspoileren. 14 farver (to nye) og 16 fælge tilbydes. Fotos: Torben Arent

Motor mener: Det er virkelig fine dieselmotorer, Range Rover Evoque nu bliver udstyret med. Men luksusbilen hænger en smule i bremsen med avanceret sikkerhedsudstyr og online-muligheder.

Land Rovers luksusafdeling fik en ny start, da den kompakte Evoque for fire år siden gav Range Rover-familien en tiltrængt udvidelse nedad og tilførte mærket en skærpet profil i design og køredynamik.

Nu har Evoque fået et facelift, der skal holde modellen frisk nogle år endnu. Først og fremmest gælder det nye dieselmotorer fra Jaguar Land Rovers nye Ingenium-familie. Begge varianter med hhv. 150 og 180 hk er et mærkbart løft og klæder SUV’en fint, og selv den mindste, som har et moment på 380 Nm, giver helt acceptable præstationer. Lydbilledet er kultiveret - presser man motoren nær det røde felt, er man ikke helt sikker på, at det er en diesel.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X4

Blandt meget finurligt ekstraudstyr er ekkoloddet. Med dybdemåleren kan man følge med i, om man er ude på for dybt vand. Her er der en pæn margin op til bilens grænse på en halv meter.
Blandt meget finurligt ekstraudstyr er ekkoloddet. Med dybdemåleren kan man følge med i, om man er ude på for dybt vand. Her er der en pæn margin op til bilens grænse på en halv meter.

Den lille version med forhjulstræk og manuelt gear når op på en officiel brændstoføkonomi på 23,3 km pr. liter – og retten til at få skrevet modelnavnet med blå bogstaver bagpå! Forbedringen er på 17 procent.

Fortjener automatgear

Det manuelle gear går fint, og ved 130 km/t. roterer motoren blot lige over 2.000 omdrejninger, men koblingen er umanerlig hård. Det er åbenbart indbegrebet af sportslighed, men muligvis også lige til at få dårlig ryg af.

I den prisklasse er det måske fjollet at spare automatgearet, som koster 50.000 kr. Men så er det også det meget fine nitrins. Brændstoføkonomien forringes yderst lidt.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes-Benz GLC

Evoque fås nu med denne markante dobbelte tagantenne  men ikke i Danmark. Den ene finne er til radiomodtagelse, mens den anden er til 4G-modtagelse.
Evoque fås nu med denne markante dobbelte tagantenne men ikke i Danmark. Den ene finne er til radiomodtagelse, mens den anden er til 4G-modtagelse.

Den enlige benzinmodel med 240 hk er fortsat fra den gamle motorgeneration, og der er ikke meldinger om, hvornår den skiftes ud.

Alle modeller har advarsel mod at forlade vognbanen og et antikollisionssystem, der virker ved lavere hastigheder. Men vil man have ikke bare den mere avancerede nødbremse, men også adaptiv fartpilot, kan det kun lade sig gøre til den absolutte topmodel, der koster fra én mio. og selv da for 23.000 kr. ekstra. Det er ikke helt imponerende for en premiumbil.

Wi-fi mangler i Danmark

Ved præsentationen af den fornyede udgave var det muligt at konstatere, at Evoque er særdeles terrænduelig, hvilket ikke virker oplagt ved et blik på bilens sportscoupé-fremtoning. Men når man sådan rasler rundt ude i bjerge, op og ned ad skrænter og gennem floder, savner man som passager enten panikhåndtag i loftet eller et godt greb i midterkonsollen.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW X5 og Jeep Grand Cherokee

Range Rover Evoque har fået en diskret opfriskning fortil. Det omfatter bl.a. helt ny grill, nye forlygter og ændret og større luftindtag på hjørnerne.
Range Rover Evoque har fået en diskret opfriskning fortil. Det omfatter bl.a. helt ny grill, nye forlygter og ændret og større luftindtag på hjørnerne.

Danske kunder kommer også til at savne eller i hvert fald undvære online-adgang m.m. Der findes nu et system med både wi-fi til alle om bord og fjernbetjening af mange funktioner pr. telefon-app. Den danske importør har dog ingen aftale med et teleselskab, så muligheden kan indtil videre ikke fås i Danmark.

Derimod tilbydes bilen for første gang med LED-forlygter, der automatisk tilpasser sig trafikken og selv blænder op og ned. Det koster 26.000 kr.
En lille økonomisk forbedring er, at serviceintervallerne hæves fra blot 26.000 til 34.000 km.