Motor mener: Dacia er nu næsten som almindelig bil i kabinen. Rigtig mange små forbedringer. Sikkerheden halter stadig.
Dacia fedter ikke for pressen og holder benhårdt fast i sin strategi.
– Vores biler skal kun have det absolut nødvendige, det som reglerne kræver, og det kunderne efterspørger, forklarer Dacia-folkene, som viser sig at være franske Renault-folk.
Ting som lyssensor og nødbremse skal man ikke forvente at se i en Dacia, før EU-regler kræver det, forklarer Dacia-folkene til Motor. At lyssensor har været obligatorisk på helt nye biler siden 30. juni, var Dacias repræsentanter tilsyneladende ikke klar over.
LÆS OGSÅ: Gruppetest af mikrobilerne Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up
Men noget sker der alligevel hos Dacia. Muligvis fordi kunderne kræver det. Både Sandero, inkl. den pyntede Stepway-version, og stationcaren Logan MCV får nu et større facelift. Tekniske ændringer er der næsten ikke, bortset fra stop-start på alle versioner. Derimod er der kommet en lang række visuelle og praktiske opdateringer. Og det pynter og gavner faktisk.
Mindre discount i kabinen
Fronten er ændret, så bilen ser mindre billig ud. Fornuftigt virker de nye kørelyslygter, der nu sidder yderst på siden af fronten. Det samme bagtil. Her har baglygterne nu et karakteristisk look med fire små kvadrater – noget der skal blive et Dacia-kendetegn. Lygterne kunne ligne LED-lygter, men er det ikke. Af samme grund er de ikke tændt permanent.
I kabinen er der sket en del forbedringer. Flere af de udprægede discount-løsninger er ændret til det bedre. Betjeningen er elruderne er flyttet fra midterkonsollen og ud i dørene som på stort set alle andre biler. Og det er sågar nu muligt at få elruder i bagdørene.
LÆS OGSÅ: Duellen mellem de praktiske billigbiler Ford Ka+ og Mitsubishi Space Star
Armlænet fortil er flyttet til førersædet, og det har frigjort nyttig plads i midterkonsollen. Der er bl.a. en stor kopholder – et godt supplement til de små, jammerlige Renault-kopholdere helt forrest.
Dacia har udviklet et nyt rat, med mindre airbagboks og fire eger i stedet for tre. Det dæmper discount-looket gevaldigt, og samtidig har ratkransen fået en tysk kunststof-polstring. Føles godt og erstatter til dels det hårde plastrat.
Rattet har samtidig fået knapper til fartpiloten og – hurra – hornkontakten er flyttet fra blinklysstilken til normal position i rattet, og vognbaneskift kan nu markeres med ét tryk på stilken. Der er nu hillholder, der letter igangsætning op ad bakke, og – afhængig af variant – lys i handskerummet. Gode små ting, som i mange år har været normalt på de fleste biler.
Ny lille turbomotor
Navigationsskærmen har fået bedre opløsning, og den ser mere frisk ud med mere brug af farver. Skærmen kan nu kombineres med bakkamera.
Tilvalg omfatter bl.a. højdejustering af sikkerhedsseler, rat og førersæde. Rattet kan stadig ikke længdejusteres.
Endelig har nogle af overfladerne fået bedre og blødere materialer, og der er sket visuelle ændringer af luftdyser m.m.
LÆS OGSÅ: Stortest af den veludstyrede minibil Suzuki Baleno
I Danmark udgår 1.2 75 hk-motoren og erstattes af 0,9 med turbo og 90 hk. Det øger prisen 5.000 kr. En enkelt ny motor, en 1.0 trecylindret med 75 hk, er kommet til. Motoren, som endnu ikke findes hos Renault, kommer dog ikke i det danske modelprogram.
Trods mange små forbedringer fås Sandero fra 104.000 kr., Logan MCV for 114.000 kr. og Sandero Stepway fra 145.000 kr. Men selv om Dacia er discount, vælger de fleste kunder versioner med meget ekstraudstyr.