Motor mener: Hyundai i30 er en særdeles gennemarbejdet bil nærmest uden svagheder.
Et dydsmønster af rang. Det er nærmest umuligt at finde noget væsentligt, som Hyundais tredje generation i30 gør forkert.
i30 er ikke unik på noget enkeltpunkt, men helhedspakken virker stærk. Stort set alt, som findes til mellemklassen i dag, kan fås til i30. Adaptivt LED-lys er muligvis eneste undladelse, men almindeligt LED-lygter fås.
Bilen kan fås med alt i det nyeste sikkerhedsudstyr, inkl. nødbremse, og den kan aktivt holde sig i vognbanen, holde afstand til forankørende, selv blænde op og ned og advare, hvis man er ved at bakke ud, hvor der kommer tværgående trafik.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Suzuki Baleno - grøn minibil
Nødbremsen er af den avancerede type. Den virker op til 80 km/t. og kan opdage personer. Den adaptive fartpilot er derimod ikke af fineste slags; den reagerer relativt langsomt.
Større og mere velkørende
Den nye i30 er vokset fire cm i længden, 1,5 cm i bredden og er blevet 1,5 cm lavere end den nuværende. Akselafstanden er uændret, og selvom det kunne indikere genbrug af platformen, er der sket meget nyt i undervognen. Bl.a. er der bagtil kommet multilink-ophæng, et pænt plus for køredynamikken. Den får et ekstra løft gennem det forbedrede og mere direkte styretøj.
Selve karrosseriet er blevet 28 kg lettere end før.
Trods de nu ganske agile køreegenskaber er komforten stadig i højsædet, som man vil forvente det af en koreansk familiebil, også med 17 tommer hjul.
Gode, men tørstige motorer
Fire motorer kan danske kunder vælge mellem, idet Hyundai Danmark har fravalgt de mindste benzin-og dieselmotorer. Det efterlader kun fine muligheder, og særligt de nye benzinmotorer med direkte indsprøjtning gør en god figur.
Den trecylindrede 1.0 benzin er virkelig fin og en motor, der kan klare alle dagligdags opgaver i Danmark. Hvis man synes, den er lidt spinkel i bunden – opleves op ad bakker m.m. – råder 1.4-udgaven fra samme familie så rigeligt bod på det. De 40 procent mere moment ved samme omdrejningstal kan sandelig mærkes.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris
Alle varianter undtagen 1.0 benzin fås med et vellykket dobbeltkoblingsgear.
På et punkt er der muligvis plads til en smule skepsis. Ved præsentationen kørte Motor ved afslappet kørsel ca. 15 km pr. liter i begge benzinudgaver – hvilket for den lille benzinmotor er et godt stykke fra målet på 20,0. En endelig dom må vente til Motors hjemlige forbrugstest.
Hyundai Danmark har fravalgt de officielt sparsommelige Eco-versioner.
Hyundai er ikke i stand til at oplyse, hvornår de to benzinmotorer får partikelfilter – et lovkrav der kommer om halvandet år.
Fornem kabine og flot udstyrsniveau
Kabinen har fået et markant løft i den oplevede kvalitet. På det punkt kommer i30 helt til tops i klassen. Indretningen er også eksemplarisk og logisk og med fin fralægningsplads. Instrumenthuset er tydeligt, omend af den analoge type. F.eks. lyser gearskifteindikatoren klart grønt, så det er tydeligt, hvornår man bør skifte gear.
Bilens centrale trykskærm, der ”svæver” over instrumentbordet, er en tak større end de i de fleste andre biler, nemlig otte tommer. Den er dog ikke standard i alle versioner, og uden ottetommer-skærm er der slet ingen. Et tilbageskridt fra den femtommer skærm, Hyundai oprindelig havde lovet som minimumsudrustning.
LÆS OGSÅ: Stortest af Peugeot 308
Men ellers bliver udstyrsniveauet højt. Selv den billigste til godt 200.000 kr. får nødbremse, aktiv vognbaneassistent, aut. op- og nedblænding, kurvelys, varme i rattet og alm. fartpilot. Vælger man bilen med navigation – som er fra TomTom – er der live trafikinformation med i syv år, mens kortet kan opdateres gratis i hele bilens levetid.
Bagagerummet er vokset 15 liter og er blandt de allerstørste i klassen, 395 liter.
Den femdørs i30 når til Danmark til april og får efter sommerferien selskab af en stationcar. I begyndelsen af 2018 kompletteres programmet med en ”fastback”, som muligvis bliver tredørs.
Som sin forgænger bliver den nye i30 fremstillet i Tjekkiet.