Syv er klar til Car of the Year

Der bliver kamp til det sidste, når årets bil i Europa 2017 skal kåres til marts. Efter afstemning har syv biler nu fundet vej til finalen.

30 biler er nu kogt ned til syv.
Nyt om biler
Car of the Year er den europæiske årets bil-konkurrence.
Car of the Year er den europæiske årets bil-konkurrence.

30 bilmodeller har i de seneste måneder kæmpet om den eftertragtede titel ’Car of the Year 2017’. Efter tusindvis af kilometer bag rattet i samtlige bilmodeller har 58 jurymedlemmer fra 22 lande netop afgivet sine stemmer, og har dermed besluttet hvilke syv bilmodeller, der går i finalen.

Flere helt varme bilmodeller er blandt de syv finalister.

Disse syv går i finalen

 

 

·        

Citroën C3 er nu i den europæiske finale. Bilen kom derimod ikke med i den danske finale. Fotos: Torben Arent
Citroën C3 er nu i den europæiske finale. Bilen kom derimod ikke med i den danske finale. Fotos: Torben Arent

Alfa Romeo Giulia

 

 

·         Citroën C3

 

 

·         Mercedes-Benz E-klasse

 

 

·         Nissan Micra

 

 

·         Peugeot 3008

 

 

·         Toyota C-HR

 

 

·       

Nissan Micra er spritny lige som Citroën C3: med i den europæiske finale, når først den danske næste år.
Nissan Micra er spritny lige som Citroën C3: med i den europæiske finale, når først den danske næste år.

  Volvo S90/V90

 

 

Eneste danske jurymedlem er Motors Søren W. Rasmussen der her giver en kort karakteristik af de syv finalister:

 

Alfa Romeo Giulia er en længe ventet nyhed fra Italien. Det typiske Alfra-design er forfinet, men stadig typisk for bilmærket. Baghjulstræk, nye motorer og et fantastisk styretøj er med til at give en fantastisk køreoplevelse.

 

Citroën C3 bringer det franske bilmærke tilbage til rødderne. Der er satset hårdt på komfort og et spændende design, og sammen med mange farvevalg er det muligt at gøre bilen ganske personlig.

 

Mercedes-Benz E-klasse tilbyder næsten al den teknologi bilverden har udviklet indtil nu. Kun en del er standard, men har man råd, kan alt tilkøbes. Designet er konservativt, men komforten er i top.

 

Peugeot 3008 har også en af de syv finalepladser til Car of the Year. Bilen er en af favoritterne til Årets Bil i Danmark 2017.
Peugeot 3008 har også en af de syv finalepladser til Car of the Year. Bilen er en af favoritterne til Årets Bil i Danmark 2017.

Nissan Micra er helt ny og bygges nu i Europa i en version, der fra begyndelsen er skabt for os europæere. Nyt er et højt sikkerhedsniveau, fine motorer fra Renault-samarbejdet samt en kabine, der i stor grad kan personaliseres.

 

Peugeot 3008 fortsætter bølgen med de mellemstore crossovers, der byder på høj siddeposition, flot design og masser af komfort. Bilen trækker kun på forhjulene og baserer sig på små motorer, hvilket giver en god brændstoføkonomi.

 

Toyota C-HR er en helt ny bilmodel, der med et outreret design og avanceret teknik skal tiltale nye Toyota-købere. Hybridteknikken fra Prius er en af grundstenene, men også et højt sikkerhedsniveau er med til at definere bilen.

Toyota har i år fået en finaleplads til Car of the Year. Også denne bil er så ny, at den ikke er med i årets danske kåring.
Toyota har i år fået en finaleplads til Car of the Year. Også denne bil er så ny, at den ikke er med i årets danske kåring.

Volvo S90/V90 fortsætter den imponerende linje, som den store XC90 påbegyndte i fjor. Med et fantastisk design, en flot kabine samt gode køreegenskaber er den store svensker endnu engang nået i finalen.

 

Seks ud af syv i danske stemmer

Søren W. Rasmussens danske stemmer var stort set identiske med juryens samlede resultat. Dog havde han peget på Hyundai Ioniq i stedet for Alfa Romeo Giulia. Ioniq er en bil, der på fin vis rummer bilverdens fremtid, idet den udelukkende skal sælges som hybridbil, opladningshybrid og som elbil.

 

Volvo S90 (og V90) er i den europæiske finale. Det er andet år i træk, Volvo formår at komme med i det fine selskab. Bilen missede akkurat den danske finale.
Volvo S90 (og V90) er i den europæiske finale. Det er andet år i træk, Volvo formår at komme med i det fine selskab. Bilen missede akkurat den danske finale.

Den endelige vinder offentliggøres 6. marts 2017 i forbindelse med biludstillingen i Geneve. Indtil da vil juryen koncentrere sit videre arbejde med at gå mere i dybden med at prøvekøre, gennemgå og analysere de syv finilister.