30 bilmodeller har i de seneste måneder kæmpet om den eftertragtede titel ’Car of the Year 2017’. Efter tusindvis af kilometer bag rattet i samtlige bilmodeller har 58 jurymedlemmer fra 22 lande netop afgivet sine stemmer, og har dermed besluttet hvilke syv bilmodeller, der går i finalen.
Flere helt varme bilmodeller er blandt de syv finalister.
Disse syv går i finalen
·
Alfa Romeo Giulia
· Citroën C3
· Mercedes-Benz E-klasse
· Nissan Micra
· Peugeot 3008
· Toyota C-HR
·
Volvo S90/V90
Eneste danske jurymedlem er Motors Søren W. Rasmussen der her giver en kort karakteristik af de syv finalister:
Alfa Romeo Giulia er en længe ventet nyhed fra Italien. Det typiske Alfra-design er forfinet, men stadig typisk for bilmærket. Baghjulstræk, nye motorer og et fantastisk styretøj er med til at give en fantastisk køreoplevelse.
Citroën C3 bringer det franske bilmærke tilbage til rødderne. Der er satset hårdt på komfort og et spændende design, og sammen med mange farvevalg er det muligt at gøre bilen ganske personlig.
Mercedes-Benz E-klasse tilbyder næsten al den teknologi bilverden har udviklet indtil nu. Kun en del er standard, men har man råd, kan alt tilkøbes. Designet er konservativt, men komforten er i top.
Nissan Micra er helt ny og bygges nu i Europa i en version, der fra begyndelsen er skabt for os europæere. Nyt er et højt sikkerhedsniveau, fine motorer fra Renault-samarbejdet samt en kabine, der i stor grad kan personaliseres.
Peugeot 3008 fortsætter bølgen med de mellemstore crossovers, der byder på høj siddeposition, flot design og masser af komfort. Bilen trækker kun på forhjulene og baserer sig på små motorer, hvilket giver en god brændstoføkonomi.
Toyota C-HR er en helt ny bilmodel, der med et outreret design og avanceret teknik skal tiltale nye Toyota-købere. Hybridteknikken fra Prius er en af grundstenene, men også et højt sikkerhedsniveau er med til at definere bilen.
Volvo S90/V90 fortsætter den imponerende linje, som den store XC90 påbegyndte i fjor. Med et fantastisk design, en flot kabine samt gode køreegenskaber er den store svensker endnu engang nået i finalen.
Seks ud af syv i danske stemmer
Søren W. Rasmussens danske stemmer var stort set identiske med juryens samlede resultat. Dog havde han peget på Hyundai Ioniq i stedet for Alfa Romeo Giulia. Ioniq er en bil, der på fin vis rummer bilverdens fremtid, idet den udelukkende skal sælges som hybridbil, opladningshybrid og som elbil.
Den endelige vinder offentliggøres 6. marts 2017 i forbindelse med biludstillingen i Geneve. Indtil da vil juryen koncentrere sit videre arbejde med at gå mere i dybden med at prøvekøre, gennemgå og analysere de syv finilister.