Timingen sidste gang var så skidt, som den overhovedet kunne blive. Opel lancerede sin dengang helt nye Antara en maj-weekend i 2007 – fem dage efter at regeringen havde fremsat lovforslag om ændrede afgifter for gulpladebiler.

SUV-salget døde
De nye afgifter fik SUV-salget til at gå i sort – ikke blot på gule, men også på hvide nummerplader. Ikke en gang store efterfølgende prisfald, der skulle opveje de højere afgifter, hjalp.
SUV'ere var pludselig usælgelige, og Opel brændte – som så mange andre i bilbranchen fingrene. Men de terrængående biler er så småt på vej tilbage, især i kraft af en række nye og meget personvognsagtige modeller.
Så trods trusler i horisonten om ændrede bilafgifter, vover Opel nu – til februar - at relancere sin Antara, der for nylig har fået en større opdatering.
Ny front

I kabinen er det et plus, at parkeringsbremsen er gjort elektronisk, så der er blevet bedre fralægsplads i midterkonsollen.
Antara, der er stort set identisk med Chevrolet Captiva og bygges i Sydkorea, fås i Danmark i to 2.2 diesel-versioner – 163 hestes med forhjulstræk og 184 hestes med firehjulstræk. Sidstnævnte fås også med automatgear.
Fra 400.000 kr.
Prisen begynder ved 403.000 kr. for den mindste dieseludgave, hvilket er omkring 150.000 kr. mindre, end en 150 hestes diesel kostede i 2007. Med den store motor og firehjulstræk er prisen 503.000 kr.
Antara fås også på gule plader, hvor billigset version koster 257.000 kr.
Opel har en forventning om at kunne sælge et par hundrede eksemplarer det første år, mest i firehjulstrukne versioner med den store dieselmotor.