Nytårsdag var en stor dag for Fiats magtfulde og karismatiske topchef, Sergio Marchionne. Og bestyrelsesformand John Elkann for den sags skyld.
Efter næsten fem års opkøb og samarbejde har Fiat S.p.A. indgået en aftale om at overtage de 41,5 procent af aktierne, som Fiat ikke havde i forvejen.
Dermed bliver Chrysler Group en integreret del af Fiat-koncernen, og Marchionne får opfyldt den plan, han lagde og har prøvet at udføre siden han tiltrådte for ti år siden: at overtage en anden bilproducent for at blive stor nok til at klare sig i den barske, globale kappestrid.
Arbejder allerede tæt sammen
De to grupper har i et stykke tid været nært beslægtede med Sergio Marchionne som administrerende direktør for begge koncerner og med detaljerede planer om at dele platforme, motorer og fabrikker. Det samarbejde kan nu blive endnu dybere.
Fiat S.p.A. er Fiats bilkoncern bestående af mærkerne Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth og Fiat Professional (varevogne) samt Ferrari og Maserati. Chrysler Group består af Chrysler, Dodge og Jeep.
Fiat køber aktierne af Chrysler-medarbejdernes pensionsfond, der fik den store andel som en del af rekonstruktionen i 2009, hvor Chrysler var gået i betalingsstandsning. Pensionsfonden var ellers ved at sende sine aktier i offentlig udbud, men det lykkedes altså Fiat at få fat i dem i sidste øjeblik.
Købes kontant
De mange penge har Fiat og Chrysler på bankkontoen. Fiat bidrager med 9,5 mia. kr., mens Chrysler selv skaffer godt ti mia. kr. De resterende 3,8 mia. kr. betaler i Chrysler i fire årlige rater.
At handlen nu er indgået og pengene betalt kan være godt nyt for Fiat, Alfa Romeo og Lancia. De tre mærker har nemlig været voldsomt udsultet, når det gælder nye modeller – formentlig i høj grad fordi Fiat har puget penge til side, så man har kunnet købe Chrysler kontant.
Handlen til knap 24 mia. kr. ventes at falde endelig på plads senest 20. januar.