Opel er stadig Opel. Selv om det tyske mærke efter alt at dømme indlemmes i den franske PSA-koncern sidst på året, får det ingen umiddelbar betydning for kunderne.
Importør og forhandlere fortsætter som i dag, både på mellemlang og måske også lang sigt. Det samme gælder f.eks. leasingkontrakter og garantier.
- Det korte svar er, at det ingenting betyder for kunderne, siger informationschef hos Opel Danmark, Erik Morsing.
Han peger på, at Opel-firmaet overtages i sin helhed med alle forpligtelser af PSA-gruppen.
- På længere sigt kan der jo godt komme en ny strategi i den udvidede PSA-koncern, men hvad den eventuelt vil gå ud på, ved ingen foreløbig, tilføjer Erik Morsing.
Fælles teknik med tiden
Det mest konkrete for kunder hos Opel, Peugeot, Citroën og DS bliver, at bilerne i løbet af nogle år kommer til at dele en stor del af den grundlæggende teknologi. Det betyder ikke nødvendigvis, at det bliver ret ens. Peugeot og Citroën har f.eks. i årtier haft samme platform, men design, kabiner og hele filosofien bag mærkerne er – nu i stigende grad – forskellige.
Det afslører f.eks. et kik ind i Citroën Picasso og Peugeot 3008. Der er dog også eksempler på ret ens produkter: Citroën Berlingo og Peugeot Partner.
Handlen mellem PSA og General Motors ventes at falde endeligt på plads sidst i 2017, og selv til den tid er der næppe oplysninger om eventulle ændringer i forhandling og import.
Koncerner og forhandlere følges sjældent
Når bilkoncerner og bilmærker lægges sammen, sælges eller går hver for sig, har det sjældent haft nogen praktisk betydning for importører og forhandlere endsige kunder.
Peugeot og Citroën blev ganske vist slået sammen i 2016 på importør-niveau i Danmark hos et privat importfirma, men forud havde Citroën haft fabriksimportør i over 90 år.
SE OGSÅ:Citroën skifter importør
Mitsubishi blev i 2016 overtaget af Nissan-fabrikken, men der er ingen ændringer på vej på kundeniveau, og Mitsubishi har stadig samme importør i Danmark som Peugeot og Citroën.
Og Renault og Nissan, som længe har været i alliance sammen på verdensplan, har hver sin importør i Danmark.
Der er dog også eksempler på, at koncernsamarbejder med tiden afspejler sig i fælles import i Danmark. f.eks. importeres både Audi, VW, Skoda, Seat og Porsche af privatejede Semler.
Her er der også eksempler på, at mærkeforhandlerne ejes af samme importørejede virksomhed og til tider ligger ved siden af hinanden. Men de fleste koncerner sælges deres biler gennem forhandlere, der ikke har flere mærker fra samme koncern, men snarere tværtimod blander sig med andre koncerners mærker.