Ældre biler udgør høj sikkerhedsrisiko

Sikkerheden i ældre biler er langt ringere end i nye, dokumenterer ny rapport. FDM efterlyser en omlægning af bilafgifterne, så danskerne får råd til mere sikre biler.

Nyt om biler

Sandsynligheden for at man slipper med lette knubs fremfor alvorlige personskader ved trafikuheld, afhænger i høj grad af bilens alder. Sikkerheden i biler stiger nemlig markant, jo nyere bilen er. Det viser en ny rapport fra DTU Transport, der har undersøgt sammenhængen mellem bilers alder og skaderne hos mere end 80.000 førere af person- eller varebiler, der har været indblandet i uheld mellem 2004 og 2010.

Danske biler er 9,4 år i gennemsnit

Ifølge rapporten sker der ligefrem et ”signifikant” fald i graden af personskader, jo nyere bilen er. Var alle uheld i 2010 sket med biler årgang 2010, ville antallet af dræbte bag rattet således være halveret, og antallet af alvorligt tilskadekomne være reduceret med en tredjedel.

”Rapporten bekræfter, at der er en klar sammenhæng mellem bilens alder og sikkerhed. Jo ældre bilen er, jo større er skaderne på føreren ved uheld. Når der er særlig grund til bekymring, skyldes det, at de danske biler i gennemsnit er 9,4 år. 43 procent af alle personbiler er ti år eller ældre. At det forholder sig sådan, skyldes den høje danske registreringsafgift, der gør det uforholdsmæssigt dyrt at anskaffe sig en nyere og dermed sikrere bil,” siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

FDM: Sikre biler skal gøres billigere

Når sikkerheden blandt nye biler er markant bedre, skyldes det ikke mindst de senere års udvikling af bilers sikkerhed. Her har især FDM og de øvrige bilklubber igennem Euro NCAP været med til at presse bilproducenterne til fortsat at forbedre nye bilers sikkerhed.

”Mange er tilbøjelige til kun at se på miljø- og klimaspørgsmålet, når man taler om biler. Men som rapporten tydeligt illustrerer, er der al mulig grund til også at huske at inddrage sikkerheden. Derfor håber FDM også, at regeringen i sin annoncerede omlægning af registreringsafgiften også vil lægge vægt på sikkerhed, så danskerne ikke bare får råd til nogle mere miljøvenlige, men også mere sikre biler,” siger Thomas Møller Thomsen.

DTUs rapport er lavet med økonomisk støtte fra blandt andre FDM. Læs hele rapporten her