Test af 10 system-hjelme

Styrthjelmen er MC-folkets vigtigste sikkerhedsudstyr. Derfor gælder det om at tage sig tid til at finde den rigtige hjelm. At ikke alle hjelme er lige gode, viser en ny test af system-hjelme.

Bilist

Pris, udseende eller bare en moderigtig farve. Det er langt fra altid fornuften, der sejrer, når motorcyklister køber styrthjelme. Men netop styrthjelme er blandt motorcyklisternes allervigtigste sikkerhedsudstyr, og derfor bør sikkerhed gå forud for alt andet.

Her er den klassiske fullface styrthjelm stadig den mest sikre, og den FDM derfor anbefaler. De såkaldte system-hjelme, hvor kæbepartiet kan løftes op, hvilket giver en bedre ventilation, er imidlertid populære i MC-kredse. Fleksibiliteten betyder imidlertid, at beskyttelsen kunne være bedre. Det viser en test, FDMs tyske søsterorganisation ADAC netop har lavet af ti system-hjelme.

Plads til forbedringer

I testen får bare tre hjelme samlet karakteren ’god’, mens de øvrige syv må nøjes med bedømmelsen ’middel’. Det er særligt i kategorien ’beskyttelse’, det halter, men også i kategorien ’udsyn’ er der plads til forbedringer. Tre hjelme får her ligefrem bedømmelsen ’under middel’, og kun to opnår bedømmelsen ’god’, mens en enkelt vurderes ’særdeles god’.

”Man kommer ikke uden om, at den fleksibilitet, som gør system-hjelmene interessante, også betyder, at de generelt yder en ringere beskyttelse end fullface-hjelme ved uheld. Derfor bør man se sig for, hvis man er på udkig efter sådan en hjelm. Når det er sagt, viser ADACs test også, at det er muligt at finde system-hjelme i en god kvalitet,” siger Per Christiansen fra FDMs tekniske rådgivning.

Blandt især motorcyklister med briller er system-hjelmene populære, da de gør det nemmere at tage brillerne på, ligesom det på en varm sommerdag kan være fristende at slå hele hjelmens kæbeparti op. Man skal dog være opmærksom på, at stort set ingen system-hjelme er godkendte at køre med, hvis kæbepartiet er klappet op.

Pasformen er vigtigst

Skal man ud at have ny styrthjelm, anbefaler FDM, at man tager sig den nødvendige tid til at finde den rigtige hjelm. Et godt råd er at undersøge, om de hjelme, man har kig på, er testet, og hvordan de i så fald klarer sig. Og så skal man via hjelmens lovpligtige E-mærke sikre sig, at den faktisk er godkendt som motorcykelstyrthjelm.

”Der er flere ting, som er vigtige at have sig for øje, når man køber styrthjelm. Vigtigst er pasformen. Hjelmen skal sidde tæt til og må ikke kunne dreje sig. Prøv derfor altid hjelmen inden køb. Det er også vigtigt, at udsynet er godt. Hjelmens aerodynamik er også værd at se på, da det har betydning for støjniveauet. Det samme har vægten, især hvis man har en liggende kørestilling, for så bliver hjelmen hurtig tung. Endelig er en hjelm i en genkendelig farve med til at øge ens synlighed og dermed sikkerhed i trafikken,” siger tekniker i FDM Per Christiansen.