Klar til det vilde mål: 650 km/l

Tre danske eksperimentalbiler er på vej til de uofficielle europamesterskaber i brændstoføkonomi, det årlige Shell Eco-marathon. Bilen fra Danmarks Tekniske Universitet skal forsvare sin verdensrekord og håber at forbedre den til 650 km/l.

DTU’s Dynamobil er rød i år efter et gennemgribende redesign hen over vinteren.
Bilist

Der skal trædes yderst forsigtigt på speederen, og al teknik skal fungere optimalt, hvis det skal lykkes. Men holdet fra Danmarks Tekniske Universitet, Roadrunners, føler sig ret sikre på, at det nok skal lykkes, når det i bededagsferien skal forsvare sin verdensrekord fra sidste år, hvor ”Dynamo”-bilen vandt med 612,5 km pr. liter.

Prins Joachim mødte traditionen tro op for at bakke op om de ingeniørstuderendes bilprojekter, da DTUs og Aalborg Universitets biler blev vist frem i Lyngby forud for konkurrencen i Rotterdam i bededagsferien.
Prins Joachim mødte traditionen tro op for at bakke op om de ingeniørstuderendes bilprojekter, da DTUs og Aalborg Universitets biler blev vist frem i Lyngby forud for konkurrencen i Rotterdam i bededagsferien.
DTUs Roadrunners er et af Danmarks tre universitetshold, der dyster i det årlige Shell Eco-marathon i Rotterdam, hvor det ganske enkelt gælder om at køre længst muligt på literen.

”Dynamo” i version 9.0, der har en 50 kubikcentimeter firetaktmotor og kører på bilætanol, er forbedret på en lang række punkter siden sidste år. Mange studietimer er brugt det seneste år på at optimere bilen.

Den har bl.a. fået ny knastaksel for mindre friktion, et nyudviklet hybridsystem (KERS), ny motorstyring, aerodynamikken er optimeret i en computersimuleret vindtunnel og føreren har trænet grøn køreteknik op et rullefelt.

Aalborg vil gennemføre i år

Bilen fra Aalborg Universitet er optimeret på mange punkter siden sidste år. Det gælder bl.a. brændselscellen, elmotoren og elektronikken. I år VIL holdet have et gennemført løb.
Bilen fra Aalborg Universitet er optimeret på mange punkter siden sidste år. Det gælder bl.a. brændselscellen, elmotoren og elektronikken. I år VIL holdet have et gennemført løb.
Hos de studerende fra Aalborg Universitet er ambitionen mindre, men stadig stor: De vil gennemføre. Det lykkedes nemlig ikke sidste år at få en registreret tid ud af de ret mange forsøg.

Aalborg-bilen er en elbil drevet af en brændselscelle, og der er sket mange forbedringer siden debut’en i 2013. Sammen med Grundfos er brændselscellen forbedret, elmotoren er optimeret, så den passer perfekt til bilen og dens drivline, bremsesystemet er nyt, og al elektronik er skiftet ud. Desuden har der været gang i 3D-printeren, som har ”printet” mange af bilens komponenter.

Den tredje bil er fra Aarhus Universitet Herning. Universitetet deltager for anden gang i Shell Eco-marathon med sin Zenith33-bil.