Bilejerne er mere tilfredse

Danske bilejeres tilfredshed med bilen, værkstedet og forhandleren stiger over en bred kam, men der er stor forskel på, hvor godt bilmærkerne klarer sig. Det viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse.

Bilejerne er mere tilfredse
Nyt om biler

For ottende år i træk stiger bilejernes tilfredshed med deres egen bil, behandlingen på værkstedet og servicen ude hos forhandleren i FDMs årlige AutoIndex-undersøgelse. Gennemsnittet i undersøgelsen lå i 2004 på 757 indekspoint ud af 1.000, men er siden steget løbende, så det i dag oppe på 810. Det svarer til en stigning på syv procent.

Med vurderinger fra 37.221 bilejere er der tale om Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, og den gennemsnitlige stigning i tilfredsheden dækker over flere op- og nedture bilmærkerne imellem.

Bilejerne svarer i undersøgelsen på spørgsmål om værkstedet, forhandleren og bilens funktionalitet. Ligesom sidste år er Toyota det bilmærke, som danskerne er mest tilfredse med. Førstepladsen er sikret, fordi Toyotas værksteder og forhandlere er langt foran konkurrenterne, mens ejernes vurdering af selve bilen rækker til en plads som nummer fem.

"Toyota har ikke nødvendigvis markedets bedste biler, men der er til gengæld styr på alt det udenom, og folk føler sig godt behandlet, når de på den ene eller anden måde er i kontakt med Toyota-organisationen. Her køber man ikke kun en bil, men en pakkeløsning," forklarer bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

Klik for at se årets samlede resultat

Klik for at se den generelle tilfredshed

I den anden ende af skalaen indtager Chevrolet sidstepladsen, selv om mærket er i det tredje mest solgte i Danmark i første kvartal i 2011.

"De bilmærker, der er de mest solgte, er ikke nødvendigvis de bedste. Men det viser, hvor meget prisen betyder for bilkøbet, når slagtilbud og massiv markedsføring er med til at hæve middelmådige bilmærker og modeller op i toppen af salgslisterne. Omvendt kan man så også se i AutoIndex, at de ikke scorer højt, når folk har fået et bedre kendskab til bilerne," siger Søren W. Rasmussen.

I Motor nr. 5, der er på gaden 29. april, kan du læse meget mere om resultaterne i AutoIndex.