Åbent brev fra FDM vedr. betalingsringen i København

I forbindelse med planerne om at etablere en betalingsring i København, har FDM sendt dette brev til en række omegnsborgmestre samt til de relevante ordfører hos Folketingets partier.

FDM Mener

Betalingsring i København 

I relation til den igangværende debat om konsekvenserne af en betalings-ring i København, vil FDM på vegne af bilisterne gerne fremsætte vores syns¬punkter til de videre politiske drøftelser og – overvejelser.

Indledningsvis ønsker vi at gøre opmærksom på, at omkostningerne ved en betalingsring i København kommer til at ramme almindelige familier og pendlere i omegnskommunerne hårdt. Bilen udgør allerede hustandenes næsthøjeste udgift, og er ofte et redskab til at få hverdagen til at hænge sammen med job, børn og indkøb. Betalingsringen vil medføre, at en familie hvor der dagligt pendles en eller flere gange over betalingsringen, årligt får mindst 11.100 kroner mindre til rådighed, eller, hvis de lader bilen stå, får større besvær med at få hverdagen til at hænge sammen. I den forbindelse finder FDM, at det er yderst relevant at se nærmere på hvilke fordele det er tanken, at betalingsringen vil give som modvægt til de penge eller den tid, den enkelte familie mister. 

Vil en betalingsring reducere trængsel i og omkring København?

Ifølge tælledata fra Københavns kommune, er trafikken faldet markant i indre København. Når trafikken i centrum af Købehavn alligevel kan synes massiv, hænger det snarer sammen med de omfattende begrænsninger på vejene i forbindelse med byggeriet af Metroen, ukoordineret vejarbejde, lukning af veje mv. Interessant er også, at der kan aflæses en trafikstigning ved kommunegrænsen, men ikke over den planlagte betalingsring.

Selvom betalingsringen vil ændre trafikmønstret i hovedstadsområdet, vil den overordnede trængsel ikke falde nævneværdigt. Beregningerne fra Tetraplan viser, at betalingsringen giver et fald i trafikken i indre by på over 35 procent, mens trafikken i hele hovedstadsområdet kun vil falde med beskedne 4 procent. Tallene peger altså i retning af, at det massive fald i trafikken i indre by, opvejes af en tilsvarende stigning i trafikken uden om ringen. Det billede stemmer overens med erfaringer fra udlandet.

Det er FDMs vurdering, at Københavns omegnskommuner vil opleve et øget trafikalt pres på vejene, hvis betalingsringen bliver en realitet. Både i form af omvejskørsel og parkering på villavejene omkring S-togsstationerne. Det er med andre ord stærkt tvivlsomt om betalingsringen reelt vil mindske den samlede trængsel i hovedstadsområdet.

Vil en betalingsring mindske luftforurening?

En række beregninger og rapporter fra Tetraplan, COWI og DTU slår fast, at biltrafikkens negative påvirkning på luftkvaliteten er begrænset. Benzin-personbiler har næsten ingen negative eksterne omkostninger i forhold til luftforurening og de udgør aktuelt 7 ud af 10 personbiler. Derimod udgør udstødning fra dieselmotorer uden partikelfiltre samt varevogne og tung trafik hovedparten af køretøjers andel af den samlede luftforurening. Betalingsringen vil primært betyde et fald i antallet af personbiler og vil derfor også kun give et marginalt fald i udledning af farlige partikler og et beskedent fald i CO2 udslip på ca. 3,5 procent. 

De nyeste erfaringer fra London viser, at betalingsringen ikke målbart har mindsket luftforureningen –  blandt andet fordi trafikken er flyttet fra indre by ud til ydersiden af selve betalingsringen. Den miljømæssige positive virkning betalingsringen trods alt kan have i indre København, vil blive opvejet af en tilsvarende forurening i omegnskommunerne. 

Løsning og dialog

FDMs modstand overfor betalingsringen grunder i, at vi mener, at det er det forkerte middel til at nå målene om mindre trængsel og bedre luftkvalitet. Betalingsringen vil betyde, at hovedparten af bilisterne skal betale reg-ningen i penge og tid for et marginalt fald i trængsel og luftforurening i hovedstadsområdet.

FDM så hellere, at mobilitet og hensynet til miljøet blev fremmet gennem investeringer i infrastruktur, herunder en havnetunnel, motorring 5 og bedre kollektiv trafik. Dertil markant udbyggede muligheder for at kombinere bil og kollektiv transport ved etablering af gode Parkér og Rejs muligheder omkring stationerne i omegnskommunerne og længere ude på Sjælland.

Afslutningsvist er det FDMs ønske, at traditionen med at sikre bredt flertal i Folketinget om trafikbeslutninger fortsætter, og at den danske infrastruktur bygger på en helhedstænkning frem for snævre lokale trafikløsninger. Vi håber, at I vil arbejde for at dette fortsat kan blive tilfældet.

FDM deltager gerne i en fremadrettet dialog om løsninger på miljø- og mobilitetsudfordringerne.

Med venlig hilsen

Thomas Møller Thomsen

Adm. direktør