Kinas overraskende comeback

Qoros er en verdensnyhed på Genève-salonen. Det kinesiske bilmærke bryder alle fordomme og kan blive et frisk pust i bilernes verden.

Torben Arent, Motor
Nyt om biler

Af Torben Arent,
nyhedsredaktør, Motor

Ved åbningen af årets Genève-udstilling har verden fået et nyt bilmærke. Et meget spændende af slagsen. ”Vi er et vestligt bilmærke fra Kina”, lyder deklarationen fra grundlæggeren af Qoros, Volker Steinwascher, da Motor taler med ham på bilmessen.

Jo, han er tysker. Og det meste af den øvrige ledelse og mange vigtige medarbejdere er tyskere, svenskere, briter, amerikanere, hollændere, italienere osv. 22 nationaliteter i alt. Halvdelen af aktierne ejes af et israelsk firma.

Qoros-folkene ved godt, hvad de gør – og at de er bagud fra start, selv om de har banket en bilproducent op fra grunden på fire år. Det er ordet Kina, der er problemet. Adskillige andre kinesiske mærker har de seneste ti år vist flaget i Genève. Og vist at de var et sted mellem ringe og katastrofalt dårlige og i øvrigt aldrig rigtig kom.

Qoros imponerer fra begyndelsen. Planerne er ambitiøse, men forsigtige og langsigtede. Produktionsmodellen Qoros 3 Sedan virker overbevisende, som den står på standen med sit solide, omend konservative design, sin pæne kabine og de innovative, iPad-agtige løsninger med kæmpe berøringsskærm.

Rasende billig bliver Qoros til gengæld ikke. Lidt i stil med Skoda eller Kia, formentlig. ”Vi vil give værdi for pengene,” siger Steinwascher.

Vi får se. Den endelige konklusion ligger et par år ude i fremtiden. Qoros begynder forsigtigt i nogle få lande, formentlig i Østeuropa, sidst på året, og dukker tidligst op ved danske kyster i 2014 eller 2015.

Men den europæiske – og globale – entré har Qoros gjort med manér.