Tyske mærker skal fikse 630.000 biler

Tyske myndigheder har fundet for store NOx-udledninger fra en lang række bilmodeller. Der er tilsyneladende ikke sket lovbrud, men VW, Opel, Audi, Mercedes-Benz og Porsche skal kalde 630.000 dieselbiler i Tyskland til udbedring.

Nyt om biler

Mere snavs bliver nu hvirvlet op i bilindustrien. Adskillige bilproducenter har tilsyneladende været for kreative med rensningen af den udstødning, deres dieselbiler udsender.

Test udført af den tyske myndighed KBA har ifølge en talsmand for den tyske regering afsløret høje udslip af NOx (kvælstofilte). Men det er sket uden at der er brugt snydesoftware.

Smuthul i regler

Ifølge talsmanden har producenterne brugt et som sådan legalt smuthul til at neddrosle rensesystemet under bestemte forhold, angiveligt blandt andet for at beskytte motoren.

Men KBA mener, at brugen af smuthullet ikke altid har været rimelig.

Derfor skal 630.000 tyskindregistrerede dieselbiler ifølge Reuters nu til service for at få ændret på motorstyringen, så rensningssystemet bliver mere virkningsfuldt.

Det drejer sig om biler fra VW, Opel, Audi, Mercedes-Benz og Porsche. Ingen ikke-tyske mærker er nævnt i tilbagekaldelsen.

Flere mærker i gråzone

Den tyske undersøgelse har fundet ”problematisk” høje værdier fra 22 modeller fra 17 producenter, heriblandt også Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan, Renault og Suzuki..

Den nye sag har ikke direkte teknisk lighed med den snydesoftware, VW, Audi, Skoda og Seat har brugt, men ”Dieselgate” fik blandt andet tyske myndigheder til at granske en lang række bilmodeller for for høj forurening.

Uvist om danske biler er berørt

Det er uklart, om tilbagekaldelsen af de 630.000 biler sker gennem en frivillig aftale mellem de tyske myndigheder og bilproducenterne eller ej.

Dermed er det endnu også uvist, om de samme biler solgt i andre europæiske lande på et senere tidspunkt skal eller bør have foretaget samme opdatering.

En uafhængig ekspert fra Center of Automotive Management ved universitetet i Bergisch Gladbach siger til Reuters:

- Spørgsmålet er, om dette antal kun er begyndelsen, siger Stefan Bratzel.

- Men det er klart, at der er lovlige tricks, som hele branchen benytter. Det kan være legalt, men ikke legitimt og det sætter hele branchen i et dårligt skær.