Mens der stadig er lange udsigter til et automatisk europæisk nødopkald for alle, E-Call, lancerer Volvo nu sit eget sikkerhedssystem i Danmark.
On Call kalder Volvo sit nye sikkerhedsudstyr, der også har en lang række komfortfunktioner – som f.eks. at kunne tænde for motorvarmeren på flere hundrede kms afstand.
Fuldautomatisk nødkald
Kører en Volvo-ejer grueligt galt, så mindst én airbag eller selestrammer bliver udløst, kalder bilen automatisk op til en alarmcentral. Føreren kan også selv trykke på den røde SOS-knap.
Herefter etableres der taleforbindelse til bilen, så de ombordværende kan fortælle alarmcentralen, hvor de er, og hvordan de har det. Er alle i bilen bevidstløse, vil alarmcentralen straks tilkalde hjælp.
Bilens position kendes
Centralen ved nemlig eksakt, hvor bilen befinder sig, hvilket også kan være en stor fordel, selv om føreren er ved bevidsthed. Uanset det er det slut med at være kørt galt i øde sted og ikke ane, hvor man er.
Systemet er indtil videre ikke så avanceret, at det kan se, hvor mange personer der er i bilen, eller hvor voldsom en kollision har været.Virker i det meste af Europa
Volvo har haft sit nødkald-system i ti år, men nu er det også kommet til Danmark. Teknikken virker nu i det meste af Europa. Det fungerer til alle nye Volvoer fra modelår 2012, hvilket vil sige biler fremstillet siden maj 2011.
On Call er – afgiftsbelagt - ekstraudstyr til 24.000 kr. Med i prisen er en såkaldt high tech-pakke med bl.a. syv tommers skærm. Til benzinbiler er prisen 35.000 kr. med motorvarme.
500 kr. årligt
Den rene sikkerhedsfunktion og smartphone-mulighederne er gratis at benytte, mens en række manuelle funktioner (bl.a. tyverisporing) koster 500 kr. årligt efter tre år.
Nødopkaldet sendes til en særlig afdeling hos Falck i Vejle, hvor personalet har fået træning i at kunne tale med personer i meget traumatiske situationer. Det er nemlig nyt, at akutte alarmopkald nu kan havne hos en privat operatør og ikke hos politiets 112.
Stop tyven
Det er også Falck, der – i Volvos navn - tager telefonen, når bilejeren trykker på den sorte On Call-knap, der er en alt-mulig-servicefunktion. F.eks. kan Falck-medarbejderen låse bilen op (men ikke starte den), hvis ejeren har mistet sin nøgle.
Hvis ejeren opdager, at bilen er stjålet, kan han eller hun også få On Call-tjenesten til at spore bilen og få motorstyringen blokeret, så bilen ikke kan startes, næste gang den stoppes.
Endelig er der alle komfort-funktionerne, som ejeren kan styre via sin smartphone. F.eks. se om bilen er låst, tjekke bilens almene tilstand eller tænde for motorvarmeren.