Lastbiler mere synlige i mørke

Refleksbånd gør lastbilerne mere synlige til gavn for bilisterne. Men det er ikke et lovkrav at have såkaldt konturafmærkning i Danmark

Bilist

Reflekser på erhvervskøretøjer er efterhånden blevet populære, og politiets biler og motorcykler bliver i den kommende tid mere synlige med gule og blå reflekser. Det samme har bilister formentlig oplevet på mørke strækninger gennem vinteren, hvor flere lastbiler er meget tydelige på lang afstand.

- Flere tunge køretøjer i dag afmærkes med refleksstriber eller konturafmærkning, som det kaldes. Det giver en god synlighed både i trafikken og på læsse- og lossesteder samt på byggepladser, forklarer chefkonsulent Frank Davidsen i Dansk Transport og Logistik (DTL), erhvervs- og arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

Refleksstriberne sidder bl.a. bag på lastbilerne langs kanten. Det er ikke lovpligtigt at køre med konturafmærkning i Danmark, og der findes ingen opgørelse over, hvor mange der benytter det.

Gavner trafiksikkerheden

FDM mener, at det er en god idé med konturafmærkning på de større og langsommere køretøjer.

- Især på mørke strækninger på motorvejene hjælper det bilisterne, at lastbilerne er så synlige som muligt, og konturafmærkning gør dem synlige på meget lang afstand. Det gavner trafiksikkerheden, da man kan reagere i god tid, hvis det er nødvendigt, siger leder af FDMs Økonomisk Politisk Sekretariat, Torben Lund Kudsk.

Han opfordrer vognmændene til at forsyne deres lastbiler med konturafmærkning, så de hjælper de øvrige trafikanter, og ikke selv risikerer at blive påkørt.

Skal ikke være obligatorisk

DTL ønsker ikke, at konturafmærkning skal gøres obligatorisk for tunge køretøjer.

- Der findes ikke dokumentation for, at den manglende konturafmærkning er en væsentlig årsag til ulykker, som involverer tunge køretøjer, og heller ikke, at konturafmærkning på tunge køretøjer nødvendigvis er den billigste metode til at øge trafiksikkerheden på vejene, forklarer chefkonsulent Frank Davidsen.

DTL vurderer, at omkostningerne ved montering af konturafmærkning på et tungt køretøj ligger på godt 1.000 euro.

- Konturafmærkningens holdbarhed, bl.a. ved kulde og varme, er ikke tilstrækkelig dokumenteret, og hyppig udskiftning vil derfor være bekostelig. Desuden vil det i praksis være umuligt at montere konturafmærkning på ca. to tredjedel af den eksisterende vognpark pga. køretøjernes opbygning.