Den elegante Jaguar får tag på

Jaguar F-Type vises nu som coupé efter sidste års lancering af roadsteren. F-typen bliver ikke mindre køn af at blive til coupé.

Jaguar F-Type Coupé.
Nyt om biler

Cabrioleten kom først, men nu er den lukkede udgave af Jaguars F-Type også lukket ud af buret.

Coupéens side er skabt i et stykke aluminium.
Coupéens side er skabt i et stykke aluminium.
Det skete – som for den nye Mini og for Porsche Macan - med få timers mellemrum på først Los Angeles Auto Show og dernæst på Tokyo Motorshow.

F-Type Coupé er ikke bare den lukkede version af tvillingerne; den skal også være den mest sportslige. Det meste får bilen foræret i kraft af sit faste tag mod den åbne versions: lavere vægt, lavere tyngdepunkt og lidt større karrosseristivhed.

Tre motorer: L, XL og XXL

Der er tre varianter til rådighed for kunderne: grundmodellen uden tilnavn, F-Type S og F-Type R. De to første har sekscylindret motor på 3,0 liter med hhv. 340 og 380 hestekræfter, den sidste med tilsat kompressor. Det giver i begge tilfælde accelerationstider, som sportsvognen kan være bekendt: 5,3 og 4,9 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Konceptbilen C-X16 fra 2011 varslede for første gang den nuværende F-Type. Det skete med den lukkede version, som er meget tæt på den endelige produktionsudgave.
Konceptbilen C-X16 fra 2011 varslede for første gang den nuværende F-Type. Det skete med den lukkede version, som er meget tæt på den endelige produktionsudgave.
Topmodellen F-Type R går op i bulderbasseklassen: V8, 5,0 liter og 500 hestekræfter. Nu er 0-100-tiden presset helt ned på 4,2 sekunder.

Fem hk ekstra i coupéen

Motorerne og ydelserne svarer helt til cabrioleten – på nær en pudsig, men måske symbolsk forskel: V8 Coupé har fem hestekræfter mere end den tilsvarende cabriolet.

I alle tilfælde er en ottetrins automatgearkasse standard.

De to stærkeste modeller kan bestilles med de dyre, men også meget holdbare keramiske skiver. De sparer samtidig i alt 21 kg på den sarte side af affjedringssystemet.

Sider presset ud i ét stykke

Coupé-modellen er bygget med siderne formet i ét stykke aluminium. Det er for at undgå kosmetiske samlinger, siger Jaguar, men det kan muligvis også bidrage til ekstra stivhed.

Taget er enten i et stykke aluminium eller af glas, der giver samme stivhed.

Jaguars nyeste vilddyr bliver klar til levering til foråret.