Med et sigte på 2030 venter Toyota, at brintbilen vil være så billig at producere, at den kan dukke op i en lille, økonomisk bybil. Lille er måske så meget sagt, for FCV Plus, som fremtidsbilen er navngivet (FCV=Fuel Cell Vehicle), rummer nemlig megen anden fremtidsmusik end blot brintdelen.
3D-printet karrosseri
Hele karrosseriet er udformet på en ny måde, som 3D-print teknologien har kastet af sig. En stødabsorberende 3D-gitterkonstruktion gør det ud for sikkerhedszonen i karrosseriet, der dermed kan udformes som en stor glaskabine med sæder monteret oven på det nødvendige brintudstyr.
Elmotorerne er flyttet ud i hvert hjul, og på den måde er pladsen overdådig, selv om bilen i bund og grund er på størrelse med en minibil.Oplader naboens elbil
Toyota løser med FCV Plus ikke bare det umiddelbare transportbehov, som vi mennesker givetvis også vil have i 2030. Også opgaven med at få ført strøm frem til opladning af de mange elbiler, der med tiden vil dukke op, er tænkt ind i projektet.
FCV Plus har derfor fået monteret et ladestik, så naboens elbil kan oplades af brintbilen, som blot står og omdanner grøn brint til strøm og vand, mens den er parkeret.
FCV Plus vil ikke komme i produktion, som den ser ud her og nu, men man skal alligevel tage det seriøst, når verdens største bilproducent giver sit bud på, hvordan de biler vi skal købe om 15 år ventes at se ud. Brint er kommet for at blive, og det spøjse design skal vi også uden tvivl indstille os på at acceptere.