Sjældent har en bil skiftet så meget personlighed – og teknik. Femte generation af Nissan Micra bliver fuldstændig anderledes end sine forgængere.
Særligt forskellen til den seneste model er som nat og dag, og det havde måske været på sin plads, at Nissan havde ændret navnet – f.eks. til Sway, som konceptbilen hed.

Meget større
Den er vokset markant, står på en helt ny platform, som den næste Clio også får, og skal bygges af Renault i Frankrig. De nuværende er en kort, høj bil bygget i Indien beregnet til hele verden.
Først og fremmest er designet helt anderledes med stor bredde og markante, klare linjer. Ny Micra virker smart, men også moden og elegant.
Der er blevet god plads i forsæderne, og bagsædepladsen er meget normal for en bil i miniklassen. Bagagerummet er med 370 liter gennemsnitligt for klassen, men rummet er meget reelt uden hjulkasser og andet, der skærer ind.
Kan bremse for fodgængere

I kabinen, hvor en slags stofbeklædning i døre og på tværs af instrumentpanelet er standard, kan man få en syvtommer-skærm med internetopkobling, apps, mm.
Tre motorer
Tre motorer er på programmet: 0,9 benzin med 90 hk fra Renault, 1.0 benzin, formentlig en ren Nissan-ting med 73 hk samt den kendte Renault-diesel på 1.5 liter og 90 hk.
Nogen form for el eller hybrid tales der ikke om.
Den nye Micra ventes til Danmark til maj.