En af danmarkshistoriens mest omdiskuterede motorvejsbyggerier er nu for alvor gået i gang.

Det drejer sig om den næsten 30 km lange strækning mellem Funder vest for Silkeborg og Låsby øst for.
Gennem natur eller by?
Motorvejsprojektet har været noget af en gordisk knude, for enten skulle den føres tværs over den fredede Gudenådal, gennem Silkeborg by eller anlægges som en særdeles kostbar tunnel.
Kampen mellem by og natur endte med et kompromis, den såkaldte kombilinje, hvor vejen øst for Silkeborg følger den nuværende rute 15 og krydser Gudenåen langs med den gamle hovedvej og følger ringvejen, inden den slår en stor bue mod nord, hvor vejen går gennem mindre følsom natur.

Prisen har været, at vejen pløjer gennem et større erhvervsområde og Nordskoven. Desuden betyder linjeføringen, at fartgrænsen formentlig kommer ned på 90 eller 110 km i timen.
I gang i et stykke tid
Selv om transportministeren sammen med Silkeborgs borgmester tog det første spadestik, har arbejdet reelt været i gang et stykke tid. Bl.a. er træerne i vejens tracé for længst fældet, og arbejdet ved to større broer gik i gang sidst i 2011.
Der kommer til at gå godt fire år, før vejen er helt færdig. Den østlige strækning planlægges åbnet i 2015, mens den lange og komplicerede del gennem Silkeborg er klar i 2016, og dermed er Herningmotorvejen helt færdig.
Vil spare 12 minutter

Prisen for de 29,2 km firesporet motorvej er beregnet til 6,3 mia. kr.
Tredjesidste etape af motorvejen, Bording-Funder, indvies til efteråret.