Nu bygges motorvej gennem Silkeborg

Transportministeren har taget første spadestik til sidste, sensible etape af Herningmotorvejen, der skal gå over Gudenåen og gennem Silkeborg.

Silkeborgborgmester Hanne Bæk Olsen og transportminister Henrik Dam Kristensen tager første spadestik til motorvejen.
Trafik

En af danmarkshistoriens mest omdiskuterede motorvejsbyggerier er nu for alvor gået i gang.

Første spadestik belv taget, hvor motorvejen skal føres over Gudenåen på en lavbro. Den nye bro går lige ved siden af den gamle hovedvejsbro, der bliver bevaret selv om den lukker meget mere for udsynet i ådalen end den nye, længere motorvejsbro.
Første spadestik belv taget, hvor motorvejen skal føres over Gudenåen på en lavbro. Den nye bro går lige ved siden af den gamle hovedvejsbro, der bliver bevaret selv om den lukker meget mere for udsynet i ådalen end den nye, længere motorvejsbro.
Transportminister Henrik Dam Kristensen tog 3. februar første ceremonielle spadestik til byggeriet af motorvejen forbi Silkeborg.

Det drejer sig om den næsten 30 km lange strækning mellem Funder vest for Silkeborg og Låsby øst for.

Gennem natur eller by?

Motorvejsprojektet har været noget af en gordisk knude, for enten skulle den føres tværs over den fredede Gudenådal, gennem Silkeborg by eller anlægges som en særdeles kostbar tunnel.

Kampen mellem by og natur endte med et kompromis, den såkaldte kombilinje, hvor vejen øst for Silkeborg følger den nuværende rute 15 og krydser Gudenåen langs med den gamle hovedvej og følger ringvejen, inden den slår en stor bue mod nord, hvor vejen går gennem mindre følsom natur.

Sådan kommer det til at se ud, når motorvejen er bygget over Gudenåen. Det er den nuværende hovedvej i forgrunden.
Sådan kommer det til at se ud, når motorvejen er bygget over Gudenåen. Det er den nuværende hovedvej i forgrunden.

Prisen har været, at vejen pløjer gennem et større erhvervsområde og Nordskoven. Desuden betyder linjeføringen, at fartgrænsen formentlig kommer ned på 90 eller 110 km i timen.

I gang i et stykke tid

Selv om transportministeren sammen med Silkeborgs borgmester tog det første spadestik, har arbejdet reelt været i gang et stykke tid. Bl.a. er træerne i vejens tracé for længst fældet, og arbejdet ved to større broer gik i gang sidst i 2011.

Der kommer til at gå godt fire år, før vejen er helt færdig. Den østlige strækning planlægges åbnet i 2015, mens den lange og komplicerede del gennem Silkeborg er klar i 2016, og dermed er Herningmotorvejen helt færdig.

Vil spare 12 minutter

Vest for Silkeborg er tredjesidste etape af Herningmotorvejen Bording-Funder ved at være klar til indvielse senere i 2012.
Vest for Silkeborg er tredjesidste etape af Herningmotorvejen Bording-Funder ved at være klar til indvielse senere i 2012.
Dermed vil der være ubrudt motorvejsforbindelse mellem Aarhus og Herning. Når hullet lukkes i 2016, vil bilisterne ifølge de officielle beregninger spare 12 minutter mellem Funder og Låsby.

Prisen for de 29,2 km firesporet motorvej er beregnet til 6,3 mia. kr.

Tredjesidste etape af motorvejen, Bording-Funder, indvies til efteråret.