Den nye familiebil skal være basis for en helt ny modelserie, der udover denne MPV-lignende udgave også vil omfatte en syvpersoners forlænget version, en firehjulstrækker til den krævende bilist samt en mere sportslig orienteret version.
I alle tilfælde har bilen fået linjer og detaljer, der skal sende venlige hilsner til både den lille 500 og den noget aparte Multipla.
Den første udgave når Danmark til efteråret, og Motor er allerede til sommer klar med en første prøvekørsel. Indtil da kan vi som eneste danske medie præsentere bilen i detaljer ud fra vores førstehånds indtryk fra en fremvisning af 500L på Fiats designcenter i Torino.En ægte italiener
Og det var ikke tilfældigt, at præsentationen foregik netop i hjertet af Fiats verden. Den nye 500L er nemlig en ægte italiener, og bilen er designet af Fiats designchef himself, Roberto Giolito.
Han viser bilen frem og demonstrerer overfor Motor, hvordan bilens design er opdelt i tre zoner. Nederste zone omfatter døre og skærme, midterste zone er det store glasparti, der nærmest løber hele bilen rundt, og øverst er tagzonen, der gør det muligt at skabe personaliserede udgaver med tofarvede lakeringer.Linjerne er meget typiske for Fiat. Fortil er lygter og emblemer nærmest identiske med den nuværende Fiat 500, og i siden af bilen er skærmkanter og hjulhusenes udskæringer udformet med inspiration i den første Multipla fra 1956.
Inde i bilen er interiøret både funktionelt og formfuldendt, og Italiens tradition for spændende design er tydeligt. Bilen er opbygget med to store forsæder, der er markant større end dem vi kender fra 500, og bagtil har alle versioner en todelt sæderække, der kan forskydes i længden. Gulvet er næsten fladt og udsynet eksemplarisk.
Der er masser af plads til fem voksne, og bagagerummet rummer 400 liter – nok til at løse børne-familiens daglige transportopgaver. Jo, jo – det skal nok blive en populær familiebil.
Kommer i tre designs
De udvendige mål er egentlig små, når man tænker på pladsen inde i bilen. Fiat 500L er med sin længde på 4,14 meter kun 10 cm længere end en Punto.Men det er mellem akslerne at alle 10 cm er placeret, og det forklarer de gode pladsforhold.
Fiat 500L skal sælges som en livsstilsbil til den almindelige familie. Den skal først og fremmest løse transportopgaverne på tilfredsstillende vis, men det må gerne ske på en sjov og involverende måde. Der kommer derfor tre forskellige designlinjer: Pop World, Easy World og Lounge World.Det er inde i bilen de store forskelle ses, og her er Pop den smarte, stylede udgave med stærke farver og tydelige kontraster. Easy byder på lyst interiør og afslappede farver mens Lounge med sine varme farver, læderindtræk og glastag byder sig til for dem, der nyder livet i alle stunder.
Fås også i orange
De udvendige farver vil også kunne opdeles i tre grupper. Den første er den klassiske afdeling med glade farver fra 1970erne såsom orange og gul. Den næste indeholder sofistikerede farver som aubergine eller tomatrød, mens den sidste gruppe henvender sig til dem, der gerne vil personalisere bilen med tofarvet metallakering.I alt kommer den nye Fiat 500L således til at dukke op i et utal af varianter. Ikke mindst, hvis man medregner valgmulighederne mellem to benzinmotorer og to dieselmotorer. Mest interessant er nok en ny udgave af den tocylindrede, benzindrevne turbomotor med 105 hk.
Ny fabrik i Serbien
Modsat mange andre biler fra Fiat skal 500L sælges i meget store dele af verden i samme udformning, og Fiat har derfor bygget en helt ny fabrik i Serbien, der skal stå for produktion af både denne første udgave og de kommende varianter.Endnu kender vi ikke prisen, men Fiat peger selv på Citroën C3 Picasso som sin største konkurrent, og holder det, vil en startpris på lidt under 200.000 kroner sikkert være et godt bud.
Se filmen med Fiats designchef til højre.