Selvkørende biler slippes løs – i USA

Nu kan bilindustrien og andre få lov at teste selvkørende biler på offentlige veje i den amerikanske stat Nevada. Men det kræver en hel del papirarbejde. Delvist selvkørende biler er inden længe på vej i produktion - også til Europa.

Selvkørende biler testes allerede i Europa, men kun på lukkede områder.
Nyt om biler

Der er god plads på vejene i den tørre og ofte varme amerikanske delstat Nevada, som især af de to grunde er et populært sted for bilindustrien til test af prototyper.

Den tradition udvides nu til det nyeste nye i biludvikling: Biler der kan køre uden et menneske bag rattet må fremover også testes på offentlige veje i staten.

Det er ikke tanken, at biler skal køre uden mennesker bag rattet, men at bilen som her kan overtage nogle opgaver med at styre og bremse bilen, mens føreren stadig sidder i førersædet.
Det er ikke tanken, at biler skal køre uden mennesker bag rattet, men at bilen som her kan overtage nogle opgaver med at styre og bremse bilen, mens føreren stadig sidder i førersædet.

Kan overtage styringen i særlige tilfælde

I offentligheden er det nok mest Googles forsøg med helt selvkørende robotbiler, der er kendt. Men bilbranchen eksperimenterer på livet løs med teknologier, der er knap så ekstreme, men alligevel indebærer støttesystemer, der i særlige tilfælde kan hjælpe føreren og helt overtage styringen i kortere perioder.

Og de teknologier kan fremover afprøves på offentlig vej i Nevada. Men det er ikke så ligetil.

Mindst 16.000 km på forhånd

I sin ansøgning til Nevada Department of Motor Vehicles skal bilens ejer dokumentere, at en eller flere af firmaets biler allerede har kørt 16.000 km.

Ansøgeren skal også vedlægge en detaljeret sikkerhedsplan og plan for ansættelse og uddannelse af testpersonerne.

Hvis man vil afprøve en selvkørende bil på offentlig vej, skal man aflevere en meget lang ansøgning til trafikmyndighederne i Nevada.
Hvis man vil afprøve en selvkørende bil på offentlig vej, skal man aflevere en meget lang ansøgning til trafikmyndighederne i Nevada.

Myndighederne i Den Europæiske Union kommer også til at forholde sig til delvist selvkørende biler i takt med, at bilbranchen frembringer stadig mere sofistikerede teknologier, der kan gå i produktion.

Stadig hænderne på rattet

Biler må i dag godt kunne rette op selv eller holde sig inden for de hvide striber i vognbanen, men føreren skal have hænderne på rattet. Biler må også godt kunne parkere selv, men føreren skal stadig betjene speeder og bremse.

Der er dog systemer tæt på serieproduktion, der gør det muligt at en bil kan køre af sig selv, f.eks. ad snævre motorvejsstrækninger med vejarbejde. I disse nyeste systemer accepterer bilen, at føreren slipper rattet, men holder øje med, om føreren kigger for længe ud ad sideruden eller ligefrem falder i søvn.