Hver eneste dag sker der menneskelige fejl i trafikken. I 9 ud af 10 trafikulykker er den menneskelige handlen en faktor, der enten kan være medvirkende til at forsage uheldet eller forværre omfanget. Derfor arbejder bilindustrien målrettet på at lave biler, der kan være med til at støtte føreren og derved enten hindre ulykken i at opstå eller mindske omfanget.
De seneste års udvikling i sikkerhedsudstyr til biler går imidlertid mange danske bilkøbere forbi, idet der er fuld registreringsafgift på de nyeste teknologier som nødbremsesystem, vognbanevogter, blindvinkelalarm, træthedsovervågning, intelligent lys mv. Det gør, at udstyret bliver markant dyrere for de danske bilkøbere og konsekvensen er, at det desværre er de færreste, der vælger sikkerhedsudstyret til.
LÆS OGSÅ: Danskerne tvunget til at elske mikrobilerne
Stor effekt når sikkerhedsudstyr fritages for afgift
”Vi ved, at når sikkerhedsudstyr fritages for afgift har det en stor effekt. Eksempelvis blev udskridningssystemet ESC, electronic stability control, hurtigt udbredt i den danske bilpark, da det blev afgiftslempet for år tilbage. Men den særlige liste med afgiftslempet sikkerhedsudstyr er ikke blevet opdateret i en årrække, og derfor kører udviklingen desværre uden om Danmark”, siger afdelingschef hos FDMs økonomisk politiske sekretariat Torben Lund Kudsk.
Behov for en grundlæggende bilafgiftsreform
I følge FDM bør der ikke være afgifter på sikkerhedsudstyr i biler. Staten får et minimalt provenu fra afgifterne, da udstyret fravælges , og samfundet og statskassen får en stor udgift, idet trafikulykker, udover at være en tragedie for de der rammes, også koster samfundet dyrt.
I gennemsnit koster en trafikulykke 4,6 mil. kr., når velfærdstabet regnes med. Men beregninger i forhold til f.eks. vognbanevogter-systemerne viser, at for hver krone det koster staten i tabt provenu ved afgiftsfritagelse kommer det trefoldigt igen i sparede omkostninger ved ulykkerne.
”Løsningen er ikke at opdatere listen med sikkerhedsudstyr der afgiftslempes. Eller for den sags skyld pålægge afgift på noget af det udstyr, der i dag giver fradrag. Det, der er behov for, er en grundlæggende bilafgiftsreform, hvor afgifterne sættes ned, og hvor den resterende afgiftsdel beregnes på basis af bilens sikkerheds- og miljøegenskaber og ikke bilens pris som i dag”, siger Torben Lund Kudsk.