Feriefærgen er blevet helt elektrisk

Færgerne har lært af bilerne. En af Scandlines’ Rødby-Puttgarden-færger sejler nu delvis på batteridrift og med hybridteknik næsten direkte lånt fra Toyota Prius eller Opel Ampera.

Kæmpebatteriet på M/S Prinsesse Benedikte
Trafik

M/F Prinsesse Benedikte er verdens første, større hybridfærge. Den grønne skrift gør reklame for projektet. De tre andre Rødby-Puttgarden-færger ombygges inden sommerferie.
M/F Prinsesse Benedikte er verdens første, større hybridfærge. Den grønne skrift gør reklame for projektet. De tre andre Rødby-Puttgarden-færger ombygges inden sommerferie.
Et batteri på størrelse med en lastbil, anbragt dybt nede i bilfærgen M/S Prinsesse Benedikte, har en central rolle i at få færgen til at sejle længere på literen og sende mere ren røg op gennem skorstenene.

Som et kæmpe miljøprojekt har Scandlines ombygget den store bilfærge til hybriddrift. Det er første gang, det gøres noget sted i verden i så stor skala.

Tre færger mere ombygges

Selv om der har været mange startvanskeligheder ved ombygningen til hybriddrift, hvor alle involverede har måttet prøve sig frem med pionérteknikken, er resultatet så godt, at Scandlines går i gang med at ombygge de tre andre færger på Rødby-Puttgarden.

399 litium-batterier á 6,5 kWh er stablet op i flere meters højde. Der er tre lag under gangbroen.
399 litium-batterier á 6,5 kWh er stablet op i flere meters højde. Der er tre lag under gangbroen.
For de rejsende, der nu tager turen med Fugleflugtslinjen, indskrænker forskellen sig til, at røgen op af skorstenen bliver renere, og at vogndækket har fået strømbesparende LED-belysning, men for rederiet og miljøet er gevinsten stor.

12 pct. længere på literen

Ca. 12 procent længere på literen kommer færgerne til at sejle, og med et forbrug på mindst 750 kg fuel på en 45 minutters overfart, batter det noget.

Kernen i hybridteknikken er et gigantisk litium-batteri med brutto 2.600 kWh energi. Det svarer til batterierne i 120 Nissan Leaf, og det 16 mio. kr. dyre batteri er så stort, at man kan gå inden i det.

Dieselmotorer kan arbejde optimalt

I modsætning til Toyota Prius er der ingen bremseenergi at opsamle på en færge, men fidusen er, at de store dieselmotorer kan arbejde konstant ved mindst 85 procent, hvor de er mest effektive. Når der er energi til overs, f.eks. under indsejling til havnene og mens færgen ligger i havn, lades batteriet op.

Her sejler færgen på kun én motor, nr. 5, som tonser af sted med 92 procent af det mulige. Batteriet supplerer med 1.877 kW  som elmotorerne i 21 Toyota Prius
Her sejler færgen på kun én motor, nr. 5, som tonser af sted med 92 procent af det mulige. Batteriet supplerer med 1.877 kW som elmotorerne i 21 Toyota Prius
Dermed kan færgen en stor del af tiden nøjes med at bruge én ud af de fire dieselmotorer, der sammen med batteriet leverer strøm til skibets fire eldrevne skruer.

Færgen er født som diesel-elektrisk, og det har i princippet gjort ombygningen nem. På den måde minder den om en Opel Ampera, der har tømt sit batteri: Dieselmotoren fungerer kun som generator og sender sin strøm ud til fire store elmotorer, én i hvert hjørne, som igen driver skruerne.

Når batteristrømmen ind i mellem slipper op, startes dieselmotor nr. to, og den buldrer også afsted med 85 procent af sin effekt. Det er meget mere, end der skal bruges, men så bliver der en masse strøm til overs, som sendes ind på batteriet.

18 km/t. på batteri

En af færgens fem dieselmotorer er taget ud for at give plads til batteriet, der er på ca. samme størrelse.
En af færgens fem dieselmotorer er taget ud for at give plads til batteriet, der er på ca. samme størrelse.
På batteristrøm alene kan færgerne skyde en fart på 10 knob (18 km/t.) mod normalt 13-15 knob, men det giver i praksis ingen mening at tømme batteriet på den måde. Strømmen ville række til ca. 18-20 minutter, idet kun ca. 35 procent af batteriets kapacitet bruges.

Det skyldes, at batteriet dermed får en meget lang levetid. Den canadiske leverandør garanterer mindst 100.000 op- og afladninger.

Projektet er ikke det rene miljøfilantropi for Scandlines. Investeringen på ca. 120 mio. kr. hentes delvis hjem ved mindre brændstofforbrug, mindre slid på dieselmotorerne og besparelser på miljøudstyr, der bliver nødvendigt inden nytår. EU støtter med 48 mio. kr. inkl. penge til røgrensning.