Mens mange bilmærker gennem flere år har indført nye sikkerhedsfunktioner som vognbaneassistent, blindvinkelalarm og automatisk nødbremse, har Toyota, verdens største bilproducent, været næsten fraværende, bortset fra i luksusmærket Lexus.
Men nu er der gået hul på ketchupflasken, og en lang række nye sikkerhedsfunktioner kommer blæsende allerede i år.
Nødvendigt for at få fem stjerner
Det er for så vidt god timing, for fra 2015 har sikkerhedsorganisationen Euro NCAP skruet kraftigt op for kravene til sikkerhedsudstyr, hvis de testede biler skal have en god karakter.

Toyota har tidligere fortalt, at brintbilen Mirai bliver spækket med alverdens nyudviklet sikkerhedsudstyr, der kan forhindre eller begrænse følgerne af ulykker.
Men teknologien vil også komme til andre modeller – snart – fortæller Toyota.
To niveauer
Safety Sense er inddelt i to ”sikkerhedspakker”: C-pakken kommer i de mindre biler, mens P-pakken kombineres med de mellemstore og store biler.
Safety Sense C integrerer bl.a. vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding og kan automatisk bremse bilen ved hastigheder op til 80 km/t.
Safety Sense P er en overbygning, hvor systemet ikke kun bremser for andre biler, men også fodgængere. Ved nødbremsning for fodgængere virker systemet op til 80 km/t., mens det ved nødbremsning for biler virker op til bilens topfart. Desuden indeholder pakken adaptiv fartpilot.
De to sikkerhedspakker benytter hver sin form for sensor-teknik. Den billige C-pakke benytter laserradar, mens den dyrere P-pakke arbejder med millimeterbølge radar. I begge tilfælde i kombination med et kamera for at øge pålideligheden.
Toyota oplyser ikke, hvilke modeller, der får udstyret hvornår. Men timingen kunne indikere, at en ny Avensis kommer senere i år, og at Avensis bliver første model ud over brintbilen med nødbremse m.m.
Endnu mere avanceret i fremtiden
Toyota oplyser også, at firmaet – til lancering længere ude i fremtiden - arbejder med bil til bil-kommunikation (C2C eller C2X). Det er en industristandard, som giver mulighed for, at biler kan advare hinanden og modtage helt aktuelle informationer fra vejskilte.
Denne teknik forventer Toyota også kan forbedre den adaptive fartpilot. Kommunikation mellem bilerne vil gøre det endnu lettere at holde en sikker afstand.
En endnu mere avanceret lygteteknik, hvor lygterne lige akkurat blænder af rundt om andre trafikanter, men eller hele tiden kører med langt lys, er også under udvikling. Flere luksusmærker har indført denne teknik de seneste par år.