En faceliftet version var berammet til at komme til august, men det sker ikke, oplyser Renault Danmark.
Giver ikke mening at sælge Fluence
- Det giver ingen mening at lancere Fluence Z.E. med fast batteri, siger pressechef Søren Hyltoft med henvisning til bilens i forvejen sløje salgstal, og at bilens stort set eneste eksistensberettigelse var, at den kunne skifte batteri og var udviklet i samarbejde med – og primært skulle sælges af - Better Place.
Better Place gik konkurs 26. maj, både i Danmark og på globalt plan. Dermed er det stærkt tvivlsomt, om nogen fremover vil drive de 17 batteriskiftestationer videre.
Under 300 biler i Danmark
Ved seneste opgørelse var der indregistreret 292 Fluence Z.E., men kun de 219 var solgt til private eller virksomheder.Det efterlader de nuværende Fluence-ejere med et formentlig endnu større værditab end ellers.
Flere ting undergraver værdien
For det første er bilens særlige attraktion med at kunne skifte batterier inden for Danmarks grænser formentlig totalt forduftet. For det andet er en udgået og ualmindelig bilmodel sjældent i høj kurs. For det tredje vil ca. 70 biler fra konkursboet og Renault-forhandlere formentlig blive dumpet ud på markedet. I forvejen var den reelle værdi presset af, at Renault havde måttet give leasingselskaber m.fl. en rabat på over 50.000 kr. for at få lageret tømt.
Problemet med, at konkursboet ejer bilernes batteri, vil ifølge Renault med sikkerhed blive løst ved, at Renault overtager dem og lejer dem til bilejerne.
Satser på Zoe, Twizy og Kangoo
Renault i Danmark og øvrige steder satser i stedet på den helt nye Zoe foruden kabinescooteren Twizy og varevognen Kangoo Z.E. De to første er udviklet fra grunden som elektriske køretøjer, mens Fluence Z.E. var en modificeret udgave af den benzindrevne sedan Fluence.Fluence Z.E., der som prototype var det store nummer under COP15-klimamødet i København i 2009, blev primært sat i værk for ret hurtigt at give Better Place et produkt. Men Renaults udvikling blev forsinket, så Fluence Z.E. først var klar godt et år før Zoe. Og da det kom til stykket, kunne Better Place stort set ikke lokke nogen kunder til – trods enorm opmærksomhed og markedsføring.
Om Renault Fluence Z.E. er helt dødsdømt på verdensplan har Renault endnu ikke sagt noget om. Men problemet er det samme: Interessen fra købere er langt mindre end forventet, og bilens stærkeste advokat, Better Place, er væk.