Better Places død tager livet af Fluence

Elbilen Renault Fluence Z.E. udgår efter kun 15 måneder. Renault ser ingen mening med at lancere en faceliftet model med fast batteri.

Renault Fluence Z.E. fik et kort liv. Kun godt et år var den til salg i Danmark.
Nyt om biler

Det var den daværende klima- og energiminister, der åbnede Better Places første skiftestation i sommeren 2011. Der gik et år, inden de kom i drift, og nu er det slut med Better Place.
Det var den daværende klima- og energiminister, der åbnede Better Places første skiftestation i sommeren 2011. Der gik et år, inden de kom i drift, og nu er det slut med Better Place.
Det blev et yderst kort liv, elbilen Renault Fluence Z.E. fik. Den blev lanceret i februar 2012 efter ca. fire års udviklingsarbejde, og nu er det slut. I hvert fald i Danmark.

En faceliftet version var berammet til at komme til august, men det sker ikke, oplyser Renault Danmark.

Giver ikke mening at sælge Fluence

- Det giver ingen mening at lancere Fluence Z.E. med fast batteri, siger pressechef Søren Hyltoft med henvisning til bilens i forvejen sløje salgstal, og at bilens stort set eneste eksistensberettigelse var, at den kunne skifte batteri og var udviklet i samarbejde med – og primært skulle sælges af - Better Place.

Better Place gik konkurs 26. maj, både i Danmark og på globalt plan. Dermed er det stærkt tvivlsomt, om nogen fremover vil drive de 17 batteriskiftestationer videre.

Under 300 biler i Danmark

Det store batteri i Fluence Z.E. har indtil nu tilhørt Better Place. Renault vil fremover stå for udlejningen til den lille danske flåde.
Det store batteri i Fluence Z.E. har indtil nu tilhørt Better Place. Renault vil fremover stå for udlejningen til den lille danske flåde.
Ved seneste opgørelse var der indregistreret 292 Fluence Z.E., men kun de 219 var solgt til private eller virksomheder.

Det efterlader de nuværende Fluence-ejere med et formentlig endnu større værditab end ellers.

Flere ting undergraver værdien

For det første er bilens særlige attraktion med at kunne skifte batterier inden for Danmarks grænser formentlig totalt forduftet. For det andet er en udgået og ualmindelig bilmodel sjældent i høj kurs. For det tredje vil ca. 70 biler fra konkursboet og Renault-forhandlere formentlig blive dumpet ud på markedet. I forvejen var den reelle værdi presset af, at Renault havde måttet give leasingselskaber m.fl. en rabat på over 50.000 kr. for at få lageret tømt.

Problemet med, at konkursboet ejer bilernes batteri, vil ifølge Renault med sikkerhed blive løst ved, at Renault overtager dem og lejer dem til bilejerne.

Satser på Zoe, Twizy og Kangoo

En af de mere prominente kunder til den nu "døde" Fluence Z.E. er kongehuset.
En af de mere prominente kunder til den nu "døde" Fluence Z.E. er kongehuset.
Renault i Danmark og øvrige steder satser i stedet på den helt nye Zoe foruden kabinescooteren Twizy og varevognen Kangoo Z.E. De to første er udviklet fra grunden som elektriske køretøjer, mens Fluence Z.E. var en modificeret udgave af den benzindrevne sedan Fluence.

Fluence Z.E., der som prototype var det store nummer under COP15-klimamødet i København i 2009, blev primært sat i værk for ret hurtigt at give Better Place et produkt. Men Renaults udvikling blev forsinket, så Fluence Z.E. først var klar godt et år før Zoe. Og da det kom til stykket, kunne Better Place stort set ikke lokke nogen kunder til – trods enorm opmærksomhed og markedsføring.

Om Renault Fluence Z.E. er helt dødsdømt på verdensplan har Renault endnu ikke sagt noget om. Men problemet er det samme: Interessen fra købere er langt mindre end forventet, og bilens stærkeste advokat, Better Place, er væk.