Ny Audi A6 i uændret format

En helt ny generation Audi A6 blander stål og aluminium for at holde vægten nede. Dimensionerne er helt uforandrede. Mange tekniske nyskabelser.

Audi A6 er ikke vokset i forhold til sin forgænger.
Nyt om biler

Syv år efter lanceringen af den nuværende model er Audi klar med en helt ny udgave af den store A6.

Ingen eksperimenter. Den nye A6 lægger sig tæt op ad den eksisterende Audi-stil inkl. de karakteristiske kørelyslygter.
Ingen eksperimenter. Den nye A6 lægger sig tæt op ad den eksisterende Audi-stil inkl. de karakteristiske kørelyslygter.
Offentliggørelsen sker kun ved at sende billeder og tekst ud - en egentlig udstillingspremiere kommer først på Detroit-messen, der åbner midt i januar.

Introduktionen i Danmark finder sted til april, når det gælder sedanen. Stationcaren lader vente på sig - formentlig til en gang til efteråret.

4,92 meter lang

Den fornyede A6 er - inden for en cm præcis lige så stor som sin forgænger. Det vil sige en længde på 4,92 meter, en bredde på 1,87 meter og en højde på 1,46 meter.

Sedan-modellen kommer til april. Stationcaren er formentlig klar sidst i 2011.
Sedan-modellen kommer til april. Stationcaren er formentlig klar sidst i 2011.
Som ved den store A8 er karrosseriet fremstillet med en blanding af stål, højstyrkestål og aluminium for at gøre det let og stift, men det fremgår ikke, om bilen som sådan er lettere eller tungere end sin forgænger.

Der tilbydes to benzin- og tre dieselmotorer med ydelser mellem 177 hk og 300 hk - uden at Audi er mere specifik. Alle har stop-start-system og andre brændstofbesparende funktioner.

Op til 20,4 km/l

Den mest effektive motor er 2.0 TDI, der med manuel gearkasse kører 20,4 km/l ved blandet kørsel svarende til et CO2-tal på 129 g pr. km.

Førerpladsen tilbydes bl.a. med headup-display (på forruden) og med en berøringsfølsom plade, som kan kontrollere en lang række sekundære funktioner.
Førerpladsen tilbydes bl.a. med headup-display (på forruden) og med en berøringsfølsom plade, som kan kontrollere en lang række sekundære funktioner.
Senere kommer A6 hybrid, som med sin 2.0 TFSI-benzinmotor i kombination med elmotoren giver samlet 245 hk og en benzinøkonomi omkring de 16,1 km/l.

Afhængig af motor kan man vælge mellem sekstrins manuel gearkasse, trinløse multitronic (CVT) eller – som noget nyt i A6 – det sportslige S-tronic, dobbeltkoblingsgearet, der hedder DSG hos VW. Derimod lader traditionelt automatgear til at være udgået.

Nye funktioner er mulighed for headup-display, som viser udvalgte oplysninger på forruden, og betjeningspanelet MMI fås i en ny udgave med berøringsskærm.

Internet og Google Earth

Der bliver valg mellem manuelt gearskifte, trinløst automatgear (multitronic) og automatiske dobbeltkoblingsgear. Der er mulighed for en ny form for træindlæg,
Der bliver valg mellem manuelt gearskifte, trinløst automatgear (multitronic) og automatiske dobbeltkoblingsgear. Der er mulighed for en ny form for træindlæg,
Audi kan koble sig på internettet via UMTS-telekommunikation (G3), og ud over almindelig internet-adgang giver det mulighed for at indlæse Google Earth-billeder til at ligge under kortet i navigationsanlægget.

Det fås i øvrigt - som A7 - med et ekstra præcist kort, der indeholder kurveradius, hældninger mm, så forlygterne kan dreje på forhånd og derved bedre oplyse en kurve. Også automatgearet og den adaptive fartpilot får oplysninger fra navigationsanlægget og kan tilpasse kørestilen efter forholdene.

Det kan både give mere dynamisk kørsel og mere brændstoføkonomisk kørsel, når bilen på den måde kan ”se” langt frem.

Eftersom Audi var pionér med at tilbyde B&O-lydudstyr, er det ikke overraskende, at A6 tilbydes med Advanced Sound System fra Bang & Olufsen.