Nu skal bilerne selv nødbremse for fodgængere

Euro NCAP indfører ny test af automatiske nødbremsersystemer. Fra 2016 skal bilerne også selv kunne opdage og bremse for bløde trafikanter. En markant forbedring af sikkerheden, mener FDM.

Euro NCAP indfører fra 2016 en ny test af nødbremser, der selv skal genkende og bremse for bløde trafikanter
Bilist

Sikkerheden for fodgængere og andre bløde trafikanter skærpes nu markant i det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP.

Fra næste år udvider Euro NCAP sin test af automatiske nødbremsesystemer (AEB), så nye biler nu også får point, hvis de har en nødbremse, der selv kan opdage og bremse for fodgængere. De nødbremsesystemer der i dag er med i Euro NCAPs sikkerhedstest genkender og bremser kun for andre biler.

At det giver god mening at udvide med den nye test, viser uafhængige analyser af virkelige trafikuheld i Storbritannien og Tyskland. De konkluderer, at en automatisk fodgænger-nødbremse ville kunne have forhindret hver femte af de undersøgte uheld.

SE VIDEO: Sådan virker en automatisk nødbremse

Bløde trafikanter udsatte

Mens bedre sikkerhed for fører og pasagerer de seneste 20 år har nedbragt antallet af trafikdræbte og invaliderede i biler markant, er der ikke sket samme positive udvikling blandt de bløde trafikanter. I 2014 var knapt halvdelen af de 26.000, der mistede livet i uheld på europæiske veje, således enten fodgængere, cyklister eller motorcyklister. Det anslås desuden, at der for hver trafikdræbt invalideres fire i trafikken, mens otte kommer alvorligt til skade.

”Selv om teknologien udvikler sig hurtigt, at er ikke muligt at kunne afværge alle påkørsler af fodgængere. Men biler med den nye fodgænger-nødbremse vil være bedre rustet til at undgå de tusinder af dødelige og invaliderende uheld, der hvert år sker på vejene,” siger generalsekretær hos Euro NCAP, Dr. Michiel van Ratingen.

LÆS OGSÅ: Manglende AEB koster Euro NCAP-stjerner

Sådan testes nødbremsen

Konkret simulerer den nye nødbremse-test tre af de mest almindelige uheldsscenarier med fodgængere, hvor en voksen fodgænger henholdsvis går og løber ud foran en bil, og et barn træder ud foran bilen.

For at opnå et godt testresultat, skal fodgænger-nødbremsen kunne forhindre en påkørsel af testdukkerne ved en hastighed på op til 40 km/t. Derudover testes nødbremsen også ved højere hastighed på mellem 40-60 km/t. Her skal nødbremsen kunne gribe ind, så farten man rammer med reduceres til mindst 40 km/t.

LÆS OGSÅ: Nødbremse på bilen

FDM: En markant forbedring

”Euro NCAP har igennem flere år vist at have en afgørende betydning for udviklingen af sikkerheden i nye biler. Det kan vi blandt andet se på, hvor mange af de nye biler, der det seneste år har fået et eller flere af de vigtige nødbremsesystemer, efter at Euro NCAP ved årsskiftet begyndte at give point for det. Derfor er vi også overbeviste om, at den nye test af fodgænger-nødbremser vil øge sikkerheden for bløde trafikanter markant,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Fodgænger-nødbremsen findes allerede i dag enten som standard- eller ekstraudstyr i enkelte biler som Volvo XC90, Volvo V40, BMW 2-serie, Audi Q7, VW Passat og Mini Cooper.