Motorveje testes: ok til selvkørende biler?

Vejdirektoratet tester nu, om tilstanden af de danske motorveje er gode nok til bilers selvkørende funktioner. Det er striber og skilte, der i første omgang skal kunne forstås af bilerne. Allerede for dagens biler er det vigtigt med gode striber.

Illustration: Trafikverket.
Trafik

Er de danske motorveje klar til at tage imod de første generationer af selvkørende biler? Det undersøger Vejdirektoratet i de kommende uger ved at gennemkøre 250 km motorvej med serieproducerede biler med nyeste teknologi.

I samarbejde med Danske Bilimportører gennemkøres tre motorvejsstrækninger med tre modeller fra tre bilmærker for at undersøge, hvor gode de kan aflæse skilte og striber. Det vil bl.a. ske i mørke og regnvejr.

Disse strækninger testes nu for, hvor nemt moderne biler har ved at se striber og skilte.
Disse strækninger testes nu for, hvor nemt moderne biler har ved at se striber og skilte.
Pilotprojektet gennemføres på strækningerne København-Køge, Køge-Rødby og Køge-Korsør.

Skal striber være anderledes?

- Nu får vi det første billede af, hvor godt bilerne læser vores striber og skilte, siger Andreas Egense, Vejdirektoratets ekspert i selvkørende biler.

- Det skal vi bruge til at vurdere, om vi skal i dialog med producenterne af kørertøjerne om den hardware og software, de benytter, eller om vi skal lave striber og skilte på en anden måde, så bilerne bedre kan læse dem, fortsætter han.

Motor: Frakørsler er et problem

Motors omfattende erfaring med test af nye bilers semiautomatiske systemer er, at det særligt er ved frakørslerne på motorveje, at der er problemer. Såvel BMW-, Mercedes-Benz- som Volvo-modeller har en tendens til at vælge frakørselsbanen i stedet for som ønsket at fortsætte ligeud.

Problemer med at læse vejstriber er langt større på kommunale veje, hvor vedligeholdelsesstandarden generelt er væsentlig ringere.

Har tetset før med god pålidelighed

Ifølge Motors oplysninger har Vejdirektoratet tidligere testet motorveje med Audi-modeller, og der var en konklusion, at bilerne kunne se striberne i en meget høj andel af tiden, omkring 98 procent af strækningen.

Velholdte vejstriber og skilte, der kan ses af bilerne, er ikke kun af betydning for de egentlig selvkørende funktioner, som ventes så småt at dukke op i begyndelsen af 2020erne.

Striber vigtige allerede i dag

Begge dele, men særligt striberne, har allerede i dag stor betydning for de assistentsystemer, der findes i mange nye biler. Det gælder særligt advarsel mod at køre ud af vognbanen og aktive systemer, der hiver bilen tilbage på ret kurs eller ligefrem holder bilen pænt midt i banen.