Der var mange forskellige årsager til, at bilisterne måtte ringe efter FDM vejhjælp i 2013. Men nogle var dog hyppigere end andre. Den hyppigste årsag til at ringe efter vejhjælp var tilfælde, hvor bilisten ikke kunne starte sin bil, efter den havde stået stille i en kortvarig periode.
Tal fra FDM vejhjælp viser, at der særligt i de tre første måneder af 2013 var mange bilister, der ringede efter hjælp til at starte bilen.
"Det er ikke overraskende, at vejhjælpsassistancer relateret til startproblemer stiger i vintermånederne, da det også er de måneder, der er hårdest for bilens batteri. Ved hård frost kan det miste op til 50 procent af sin kapacitet, eller som det kan være tilfældet i mange af vores vejhjælpssager, måske give helt op", siger teknisk konsulent i FDMs rådgivning, Jacob Mortensen.
Motorstop og punktering voldte bilisterne problemer
Den anden mest hyppige nedbrudsårsag i 2013 var bilister med motorstop, mens den tredje var bilister, der var punkteret.
"Punktering kan nemt opstå, hvis man kører på et søm eller kører på en kantsten. Hvis man har kørt med for lavt dæktryk i alt for lang tid, kan det ligeledes skade dækket og påvirke bilens styre- og bremseevner. Derfor bør man løbende kontrollere ens dæktryk og gerne hver 14. dag. Derudover er punktering i nogle tilfælde ikke dækket af den mobilitetsgaranti, som nye biler ofte sælges med. Er man således ikke dækket på anden vis, skal man selv betale for at få dækket skiftet eller fragtet bilen på værksted. Og det kan være dyrt", siger Jacob Mortensen.
Elfejl var også et problem for rigtig mange bilister, og i mange tilfælde kan der her være tale om fejl, der kan relateres til batteriets vedligeholdelse og stand. I så fald vil batteriet som oftest sende fejlkoder til instrumentet, som vil lyse, og gøre bilisten opmærksom på problemet.
I den lidt mere alvorlige ende, måtte FDM vejhjælp også rykke ud til flere færdselsuheld, der således var den femte mest hyppige grund til, at FDM vejhjælp blev tilkaldt.
Af de lidt mere sjældne nedbrudsårsager var årsager som en knækket nøgle, bilister, der var kørt fast på en mark eller græs, et eksploderet dæk, og at bilen havde holdt med radioen tændt.
LÆS MERE: FDMs vejhjælpsabonnementer
LÆS MERE: Mobilitetsgaranti er ikke vejhjælp