Her er den store Up-familie

VW er klar til at lancere mikrobilen Up som almindelig tredørs. Men mange andre versioner er på vej af projekt ”New Small Family”. Her er både alle de fornuftige og fantasierne.

Up-familien har verdenspremiere på Frankfurt-udstillingen.
Nyt om biler

VWs lille op er det helt store nummer på årets gigantshow i Frankfurt. Den tredørs er i centrum på udstillingen og er den, der lanceres først, når Up kommer til Danmark til marts.

Up Cross kommer næste år. Den giver også en idé om udseendet på den vigtige femdørs model uden offroad-look-a-like-pjat.
Up Cross kommer næste år. Den giver også en idé om udseendet på den vigtige femdørs model uden offroad-look-a-like-pjat.
Der bliver fra begyndelsen valg mellem to varianter af den samme trecylindrede, 1.0-motor med 60 hhv. 75 hestekræfter.

En broget skare

Men der er mange andre varianter på vej af ”New Small Family”, viser den store og brogede skare af Up-modeller på VWs enorme stand i Frankfurt.

Den mest interessante for danske kunder er den femdørs, og den er der faktisk ikke. Og dog. VW udstiller nemlig en såkaldt Cross-model, der er en hævet og stylet model, der skal forestille en offroader uden dog at have firehjulstræk.

E-Up er den kommende elektriske udgave. Tekniske oplysninger gives ikke.
E-Up er den kommende elektriske udgave. Tekniske oplysninger gives ikke.

Cross-modellen er femdørs, så hvis man inde i hovedet kan fjerne plastskærme og de store hjul, har man i store træk den femdørs.

Elmodel i 2013

To andre modeller med realiteter bag er e-Up og eco-Up. Den førstnævnte er den eldrevne version, som kommer til salg i 2013, sidstnævnte er en gasdrevet version, som har et CO2-tal på 79 gram pr. km.

Up Eco kører på gas og har et CO2-tal på 79 gram. Kommer ikke til Danmark.
Up Eco kører på gas og har et CO2-tal på 79 gram. Kommer ikke til Danmark.
På konceptstadiet, men formentlig allerede besluttet er GT-modellen. Denne sportslige version kan få ”op til 100 hestekræfter”, oplyser VW. Og med en vægt på under 1.000 kg vil det give ganske friske accelerationsegenskaber.

Kun for sjov

Og så er der to varianter, som tiltrækker nysgerrige blikke på udstillingen, men ikke har en kinamands chance for at gå i produktion. Det gælder den skrigorange Buggy og den maritime, åbne variant.

Up GT kan få op til 110 hestekræfter. Modellen er ikke bekræftet, men kommer givetvis.
Up GT kan få op til 110 hestekræfter. Modellen er ikke bekræftet, men kommer givetvis.
En helt anden model, som ikke vises i Frankfurt, bliver givetvis en mikro-MPV. Den har været vist flere gang som koncept, bl.a. pyntet som London- og Milano-taxi.

Denne forlængede model med plads til seks eller syv er dog muligvis kun tiltænkt Kina og andre vækst-økonomier.


 

VW sætter fest og farver på Up-standen i Frankfurt med denne Buggy. Serieproduktion er ikke sandsynlig.
VW sætter fest og farver på Up-standen i Frankfurt med denne Buggy. Serieproduktion er ikke sandsynlig.

 

 

 

 

 

 

Her er Up både åben og pyntet med maritimt træbeklædning.
Her er Up både åben og pyntet med maritimt træbeklædning.