De store, ultimative firehjulstrækkere er blevet et sjældent syn på vore breddegrader og for så vidt i hele Europa. Men andre steder i verden er der rift om de næsten fem meter lange luksusbiler med gode terrænevner.
BMW var tidligt med dette eksklusive felt og er nu klar med tredje generation af X5, mærkets helt store SUV – som på BMWsk kaldes SAV, sports activity vehicle.4,89 meter lang
Den nye model vokser både i længde og bredde til at være 4,89 meter lang og 1,94 meter bred. Akselafstanden er uændret 2,93. Pladsen i kabinen er forbedret, siger BMW, og bilen fås nu som før med op til syv sæder. Siddepositionen er blevet højere end før.
Bagagerummet rummer nu 650 med fem sæder i brug – med udvidelsesmulighed op til 1.870 liter. Automatisk åbning af bagklappen er standard.
Længere på literen med ny gearkasse
Som det sig hør og bør er brændstofforbruget reduceret ved generationsksiftet ved en blanding af vægtreduktion, lavere luftmodstand, forbedrede motorer og en mere effektiv, ottetrins gearkasse, som bl.a. kan "koble ud", når man triller og ikke har brug for motorkraft.Alle motorer opfylder euro 6-miljøkravene, der begynder at træde i kraft i 2014.
Tre motorer først; fire senere
Kunderne kan fra begyndelsen vælge mellem tre motorer:
X5 xDrive 50i, der er en V8-benzinmotor med 450 hestekræfter, 650 newtonmeter, 0-100 km/t. på 5 sekunder og 9,6 km/l.
X5 xDrive 30d, der er en sekscylindret dieselmotor med 258 hestekræfter, 560 newtonmeter, 0-100 km/t. på 6,9 sekunder og 16,1 km/l.X5 M50d, der er en sekscylindret dieselmotor med 381 hestekræfter, 740 newtonmeter, 0-100 km/t. på 5,3 sekunder og 14,9 km/l.
Kun én uden firehjulstræk
Kort efter lanceringen i november følger X5 xDrive 40d, BMW X5 xDrive 35i, BMW X5 xDrive 25d og X5 sDrive 25d. Sidstnævnte grundmodel bliver den eneste, der ikke har firehjulstræk.
Den nye X5 bygges som sine forgængere og alle andre af BMWs større SUV-modeller i USA.