Selv små børn har nemt ved at kende et dyr og skelne dem fra hinanden og fra f.eks. en busk eller skraldespand. Men for en computer er det hårdt arbejde at få det lært.

I forvejen kan nye Volvo’er opdage og bremse for fodgængere og fra dette års modeller også for cyklister.
Fatalt at ramme stort dyr
At køre ind i et stort dyr som en hest, ko, kronhjort eller elg kan være fatalt. Også et dansk rådyr kan skabe ravage eller ligefrem død, hvis føreren opdager dyret sent og foretager en forkert manøvre.

Hvis hastigheden i sammenstødet kan bringes ned fra 100 km/t. til under 70, falder risikoen for alvorlige kvæstelser (for de ombordværende, ikke så meget for elgen) markant.
Svært at lære computeren
- Det har været en svær opgave at lære computeren at genkende dyr. Dels er dyr jo netop skabt til at kunne kamuflere sig, dels er det i praksis meget sværere at køre rundt og fotografere dyr end fodgængere og cyklister, forklarer en Volvo-ingeniør, der arbejder med den nye nødbremse.
Da dyr særligt er aktive i skumring, dæmring og mørke, har det været vigtigt, at dyregenkendelsen også fungerer i mørke. Løsningen har ikke været infrarød teknik, som kunne lyde oplagt og som Volvo også har eksperimenteret med.

Kan også se fodgængere i mørke
Mørkefunktionen betyder også, at autobremsen i fremtiden også kan opdage fodgængere og cyklister i mørke – hvilket der ikke i dag er garanti for.
Det nye sikkerhedssystem bruger så meget computerkraft, at det kræver helt ny hardware i bilerne. Derfor kommer dyre-nødbremsen ikke i eksisterende Volvo’er, men først i den helt nye generation af store og mellemstore biler, der kommer på markedet i begyndelsen af 2015.
Afløseren for Volvo XC90 bliver første bil.