Volvo vil bremse for dyr

Volvos automatiske nødbremse kan i næste generation opdage store dyr som heste, hjorte og elge og fuldautomatisk bremse for dem. Systemet virker fremover også i mørke – også for fodgængere.

Fra 2015 kan nye Volvo'er opdage dyr og bremse for dem.
Bilist

Selv små børn har nemt ved at kende et dyr og skelne dem fra hinanden og fra f.eks. en busk eller skraldespand. Men for en computer er det hårdt arbejde at få det lært.

Teknologien virker via billedgenkendelse. Computeren har her genkendt genstanden som en elg, og laser bedømmer afstanden og dyrets fart og kurs.
Teknologien virker via billedgenkendelse. Computeren har her genkendt genstanden som en elg, og laser bedømmer afstanden og dyrets fart og kurs.
Men den opgave er ingeniørerne hos Volvo i fuld gang med, og deres computer er efter lang tids hård træning ved at få det lært. Formålet: at få kommende Volvo-biler til at opdage dyr og derefter advare føreren og i sidste ende bremse bilen automatisk.

I forvejen kan nye Volvo’er opdage og bremse for fodgængere og fra dette års modeller også for cyklister.

Fatalt at ramme stort dyr

At køre ind i et stort dyr som en hest, ko, kronhjort eller elg kan være fatalt. Også et dansk rådyr kan skabe ravage eller ligefrem død, hvis føreren opdager dyret sent og foretager en forkert manøvre.

Når systemet har genkendt genstanden som et dyr - og bedømt at der vil være kollisionsrisiko - advares føreren med lys og lyd. Reagerer føreren ikke, og en kollision er uundgåelig, tramper automatikken bremserne helt i bund.
Når systemet har genkendt genstanden som et dyr - og bedømt at der vil være kollisionsrisiko - advares føreren med lys og lyd. Reagerer føreren ikke, og en kollision er uundgåelig, tramper automatikken bremserne helt i bund.
I Sverige rammer 6.000 bilister årligt en elg, og på grund af dyrets vægt – og fordi det i kraft af sine lange ben lander nærmest oven på kabinen – er mange af ulykkerne meget alvorlige.

Hvis hastigheden i sammenstødet kan bringes ned fra 100 km/t. til under 70, falder risikoen for alvorlige kvæstelser (for de ombordværende, ikke så meget for elgen) markant.

Svært at lære computeren

- Det har været en svær opgave at lære computeren at genkende dyr. Dels er dyr jo netop skabt til at kunne kamuflere sig, dels er det i praksis meget sværere at køre rundt og fotografere dyr end fodgængere og cyklister, forklarer en Volvo-ingeniør, der arbejder med den nye nødbremse.

Da dyr særligt er aktive i skumring, dæmring og mørke, har det været vigtigt, at dyregenkendelsen også fungerer i mørke. Løsningen har ikke været infrarød teknik, som kunne lyde oplagt og som Volvo også har eksperimenteret med.

Med den nye kamera- og computerteknik kan Volvos nødbremse se og genkende både fodgængere, cyklister og dyr i mørke.
Med den nye kamera- og computerteknik kan Volvos nødbremse se og genkende både fodgængere, cyklister og dyr i mørke.
Derimod er der udviklet en ny type kamera, som optager alle billeder to gange – ét overbelyst og ét underbelyst. Når de to billeder lægges sammen, kommer der så meget kontrast, at computeren kan genkende de forskellige dyr – og råbe alarm.

Kan også se fodgængere i mørke

Mørkefunktionen betyder også, at autobremsen i fremtiden også kan opdage fodgængere og cyklister i mørke – hvilket der ikke i dag er garanti for.

Det nye sikkerhedssystem bruger så meget computerkraft, at det kræver helt ny hardware i bilerne. Derfor kommer dyre-nødbremsen ikke i eksisterende Volvo’er, men først i den helt nye generation af store og mellemstore biler, der kommer på markedet i begyndelsen af 2015.

Afløseren for Volvo XC90 bliver første bil.