Torden og lynild: Opels elbil klarer 500 km

Med sin nye Ampera-e sætter Opel markant rekord i rækkevidde blandt almindelige elbiler. Det enorme batteri klarer officielt 500 km. Motoren er på 200 hk.

Opel Ampera-e fejrer sin debut på Paris-udstillingen 29. september 2016.
Nyt om biler

Meldingen var opsigtsvækkende, da Opel nogle uger før Paris-udstillingen kunne oplyse, at mærkets nye elbil ville få en rækkevidde på ’mindst 400 km’.

Ampera-e er en rummelig, men ikke speciel stor femdørs MPV-type. Fotos: Torben Arent
Ampera-e er en rummelig, men ikke speciel stor femdørs MPV-type. Fotos: Torben Arent
Men der var åbenbart lidt spin i den udmelding, for ved verdenspremieren på bilshowet kunne Opel fortælle, at den officielle rækkevidde bliver mindst 500 km.

60 kWh batteri

Alt andet ville også være mærkeligt, for Opel havde fortalt, at batteriet er på 60 kWh. Det er to-tre gange så meget som gængse elbiler på markedet i dag har.

Også motoren trumfer det meste. Den yder 204 hk og overgår dermed BMW i3, der har 170 hk. Opel-motoren skal dog slæbe 400 kg mere, 1.616 kg plus fører.

Til Europa til foråret

Chefingeniør for Ampera-e, Pamela Fletcher har haft ansvaret for udviklingen med base i General Motors hjemby, Detroit, men har haft mange rejser til Tyskland og Sydkorea, hvor noget af udviklingen er foregået.
Chefingeniør for Ampera-e, Pamela Fletcher har haft ansvaret for udviklingen med base i General Motors hjemby, Detroit, men har haft mange rejser til Tyskland og Sydkorea, hvor noget af udviklingen er foregået.
Dermed ser Ampera-e ud til at feje alle konkurrenterne af banen, når det gælder (officiel) rækkevidde og præstationer. Nogen pris kendes ikke, og det er også uvist, hvornår bilen kommer til Danmark. Salget i Europa som sådan begynder til foråret.

Garantien på batteriet opgives til otte år eller 160.000 km.

Ingen varmepumpe

På et punkt er Ampera-e ikke så avanceret: varmeapparatet. Det er en traditionel ’hårtørrer’. Mange andre elbiler, bl.a. Renault Zoe og Nissan Leaf, har varmepumpe som standard i nogle eller alle versioner.

Varmepumper bruger markant mindre strøm end et almindeligt varmeapparat og skåner dermed rækkevidden på kolde dage.

Ampera-e kan hurtiglades med 50 kW jævnstrøm.
Ampera-e kan hurtiglades med 50 kW jævnstrøm.
- Vi mener, at en varmepumpe ikke ville kunne varme kabinen ordentlig op i kolde områder, siger chefingeniør for Ampera-e, Pamela Fletcher til Motor.

På størrelse med Meriva

Den nye elbil er kompakt i størrelse, 4,15 meter i længden. Det er 14 cm mindre end Meriva. Alligevel er der god plads i bilen. Batteriet ligger fladt under hele bunden, dog stablet i to etager under bagsædet.

Den flade bund og det dermed flade gulv giver rigtig god bagsædeplads. Bagagerummet er også pænt, 370 liter – en anelse mindre end Meriva.

Elmotoren, der kommer fra den sydkoreanske gigant LG, er på omregnet 204 hk.
Elmotoren, der kommer fra den sydkoreanske gigant LG, er på omregnet 204 hk.

Bygges i USA

Ampera-e er udviklet globalt. Centrum har været Detroit, USA, men væsentlige dele er foregået i Frankfurt og Sydkorea.

 

Drivlinien, dvs. motor og batteri, er udviklet af LG, de også skal fremstille begge dele. Selve bilen skal bygges i USA, sammen med søsterbilen Bolt.