Ford Ka bliver femdørs og avanceret

Den næste udgave af Ford Ka bliver ikke bare billigere, den bliver også større og fyldt med teknologi, man ikke umiddelbart forventer at finde i en lille bil. Det lovede Ford, da den Ka som konceptbil blev præsenteret.

Ford Ka kommer i 2015 i en ny udgave med en smart front, fem døre og en tilsyneladende rummelig kabine.
Nyt om biler

Koncept-udgaven af den næste, tredje generation Ford Ka lover plads til fem personer i en kompakt bybil, som blandt andet vil være udstyret med Fords stemmestyrede SYNC kommunikationssystem med tilhørende Applink.

Ford Ka bliver femdørs i den næste generation. Selv om dette kaldes en konceptbil, er den særdeles tæt på den færdige bil.
Ford Ka bliver femdørs i den næste generation. Selv om dette kaldes en konceptbil, er den særdeles tæt på den færdige bil.
Det er systemer, der sætter føreren i stand til at styre mobilens applikationer, afspille musik og tale i telefon – uden at fjerne hænderne fra rattet og øjnene fra vejen.

- I fremtiden vil der være en øget forventning til alle digitale enheder. Gadgets skal kunne bruges og overføres uden problemer – fra hjem til bil til arbejdsplads. Og det er præcis hvad Ka-konceptet kan, sagde vicepræsidenten for Ford i Europa, Stephen Odell, da Motor mødte ham i forbindelse med præsentationen af Fords kommende modeller.

Ford Ka er vokset

Konceptbilen, som Ford præsenterede, har fem døre i modsætning til den nuværende, som er tredørs, og den nye Ka er betydeligt større end den nuværende.

Mens fronten med sin Aston Martin-lignende former får bilen til at se skarp ud, er det lige som om, bagenden hører til en helt anden og mere ordinær bil.
Mens fronten med sin Aston Martin-lignende former får bilen til at se skarp ud, er det lige som om, bagenden hører til en helt anden og mere ordinær bil.
Fronten har fået den typiske Ford-kontur, der mest af alt ligner noget fra Aston Martin. Men resten af bilen virkede ikke helt så spændende. Fords strategi med at skabe biler, der skal kunne sælges uforandret i hele verden er givetvis god for økonomien, men ikke altid god for et spændende design.

Kommer med små turbomotorer

Den nuværende udgave af Ford Ka har været en stor succes for Ford, og bilen er solgt i flere end 1,8 mio. stk. siden introduktionen i 1996.

Hidtil har bilen været produceret på Fiats fabrik i Polen, men samarbejdet med Fiat er afsluttet, og det betyder, at Ford selv skal stå for produktionen. Der er endnu ingen meldinger om produktionsstedet for den kommende Ford Ka, men Indien eller Tyrkiet kunne meget vel være en af mulighederne.

Vi kender endnu ikke til bilens opbygning, men det skulle dog ligge fast, at den nye Ford Ka kommer med Fords avancerede trecylindrede motorer i versioner både med og uden turbolader. Det er endnu uklart, om Ford Ka også vil komme med en dieselmotor – mange bilproducenter har valgt den mulighed fra i de mindste klasser, da nye miljøkrav har gjort dieselmodeller for dyre.

Den nye Ford Ka ventes til Danmark i begyndelsen af 2015. I øjeblikket koster en Ford Ka under 90.000 kroner. Bliver Fords forudsigelse om lavere priser rigtig, så kan den nye Ford Ka meget vel gå hen og blive Danmarks billigste bil.