Citroëns vision om bedre mobilitet

Citroën Tubik er en tanke om, hvordan vi bedst - og mest komfortabelt - kan transportere os i fremtiden. Det sker designmæssigt med en tak til Citroëns markante varevogne fra fortiden.

Citroën Tubik er på længde med en limousine, men meget mere rummelig i kraft af højden og bredden på godt to meter.
Nyt om biler

Flere og flere bilmærker fortæller, at de i fremtiden ikke blot skal sælge biler, men mobilitet.

Tubik har en stor panorama-rude med ufarvet glas i højre side og to store døre, som giver adgang til førerpladsen og til kabinen.
Tubik har en stor panorama-rude med ufarvet glas i højre side og to store døre, som giver adgang til førerpladsen og til kabinen.
Citroën benytter den store biludstilling i Frankfurt til at fabulere over det lidt flyvske tema med en markant fysisk genstand, konceptbilen Tubik.

Inspireret af fortiden

Inden man forholder sig til emnet fremtidens mobilitet, kan beskuerne betragte en futuristisk fortolkning af den historiske varebil Citroën TUB (Traction Utilitaire Basse) og dens efterfølger HY.

Tubik er et bud på en bil med plads til ni, så den kan transportere flere personer end den klassiske familiebil.

De tydelige profiler i fronten og de to karakteristiske stolper ved forruden leder tankerne hen på den historiske varevogn HY.
De tydelige profiler i fronten og de to karakteristiske stolper ved forruden leder tankerne hen på den historiske varevogn HY.

God plads og høj komfort ombord

Den er 2,08 meter bred, 2,05 meter høj og 4,80 meter lang og er indrettet som en komfortabel lounge med fleksibel indretning. F.eks. kan stolene placeres, så man kan læne sig tilbage eller sidde over for hinanden, og kabinen er udstyret med seneste teknologi bl.a. i form af multimedieskærm og avanceret lydanlæg.

- Med Tubik kan passagererne for alvor genfinde glæden ved at blive transporteret, skriver Citroën.

Diesel-el-hybrid

Karrosseriet er tofarvet, så fronten med dieselmotoren og den bageste del med elmotoren er i hvid og resten i aluminiumsgrå.
Karrosseriet er tofarvet, så fronten med dieselmotoren og den bageste del med elmotoren er i hvid og resten i aluminiumsgrå.
Konceptbilen benytter Citroëns og Peugeots Hybrid4-teknologi. Det er her i form af en fuldhybrid, hvor en dieselmotor trækker forhjulene, mens en elmotor driver baghjulene.

Tanken om mobilitet frem for blot at sælge biler er bl.a. noget BMW, VW, Mercedes-Benz og Peugeot-Citroën arbejder på.

Citroën tilbyder rejseplan med tog og fly

Hos Citroën har det bl.a. givet sig udtryk med internetportalen Multicity, der er lanceret i Frankrig og er på vej i andre lande. Multicity kan foreslå en rejseplan, som inddrager mange former for transport, bl.a. bil, tog og fly.

Passagererne kan indrette stolenes placering. De kan omdannes til et lavt bord eller foldes væk ind under den tredje stolerække, så man får et stort frit område midt i bilen. De kan også foldes ud til en stor sofa.
Passagererne kan indrette stolenes placering. De kan omdannes til et lavt bord eller foldes væk ind under den tredje stolerække, så man får et stort frit område midt i bilen. De kan også foldes ud til en stor sofa.
Hos Peugeot indgår også, at man kan abonnere på mobilitet, og til en vis grad vælge, om man vil køre i en stor stationcar, i elbil eller på cykel.

En Smart som bycykel

Daimler har et forsøg med sit Smart-mærke under navnet Smart-to-go. I byerne Hamborg og Ulm samt Vancouver i Canada og Austin i USA kan man bruge Smart Fortwo på næsten samme måde som bycyklerne i København.

BMW eksperimenterer med, hvordan bilnøglen også kan bruges som togbillet og som hotelnøgle for den sags skyld.

 


Føreren i det sorte lædersæde identificeres digitalt af bilen, og alle informationer om kørslen er til rådighed på headup-displayet og på skærmen midt i rattet.
Føreren i det sorte lædersæde identificeres digitalt af bilen, og alle informationer om kørslen er til rådighed på headup-displayet og på skærmen midt i rattet.