Kina taber pusten

For første gang i over seks år er bilsalget i Kina faldet. Det rammer især landets største bilkoncern, Volkswagen.

Trods nedgang er Kina verdens største bilmarked.
Nyt om biler

Verdens største bilmarked er gået i bakgear. Salget af personbiler i Kina faldt tre procent i juni, og selv om det ikke er meget, er det bemærkelsesværdigt, da det er første gang siden december 2008, at det månedlige salg af gået ned sammenlignet med samme måned året før.

Kina har i mange år været den globale motor i bilindustrien og er for længst blevet verdens største bilmarked. Salget i Kina har været med til at rykke styrkeforholdet mellem verdens bilproducenter, for de mærker, der har klaret sig godt i Kina, er også gået frem globalt.

Ti mio. biler på halvt år

Sedan'er er pludselig ikke så populære mere i Kina. I stedet boomer SUV'ere. Foto: Torben Arent
Sedan'er er pludselig ikke så populære mere i Kina. I stedet boomer SUV'ere. Foto: Torben Arent
Trods faldet i juni er der stadig tale om enorme tal, 10,1 mio. personbiler i årets første halvdel. Det er ifølge China Association of Automobile Manufacturers en stigning på fem procent på grund af stort salg i første kvartal.

Faldet i juni kommer, selv om salget af SUV-modeller nærmest eksploderer. Den populære biltype gik 38 procent frem i juni på bekostning af sedan’er.

 

VW går kraftigt tilbage

Ændringen i kinesernes bilsmag gør ondt værre for Volkswagen, der sidder på 20 procent af det kinesiske bilsalg. Især VW-mærket, der menes at være gået 23 procent tilbage i juni, rammes, da mærket har været sent til at lancere SUV-modeller i den billige ende.

Mens salget i Kina taber pusten, kan den globale bilbranche glæde sig over, at det går frem i Europa og Sydamerika samt at Nordamerika ligger på et højt niveau.

SE OGSÅ: Europæisk bilsalg i hopla