Skoda Enyaq – lækker, men dyr elbil
Motors vurdering
Skoda Enyaq
- Pladsforhold
- Kørekomfort
- Ladetid
- Ingen frunk
- Få knapper i kabinen
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - baghjulstræk
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)8,7 sek.
-
Køreklar vægt2.149 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum585 liter
-
Akselafstand278 cm
-
Officiel rækkevidde521 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batteri 8 år eller 160.000 km
-
MålL:465 cm B:188 cm H:162 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,50 kr./km
- Målt rækkevidde 400 km
Skoda er i gang med sit andet hamskifte i nyere tid. Første gang var med Octavia i 1996, der kort fortalt tog livet af Skoda-vittighederne og gjorde det tjekkiske mærke til et attraktivt bilmærke til hele familien. Dermed var folkeligheden sikret.
Med dette andet hamskifte rykker Skoda yderligere en klasse op, for den elektriske Enyaq overgår VW’s tilsvarende ID.4-model på kvalitetsfornemmelse og på enkelte punkter også Audis model på samme platform, Q4 e-tron.
Springet er dog ikke gratis. Testbilen er den dyreste Enyaq til 420.000 kr., men der skal foretages en del tilvalg på udstyrslisten, før den bliver en topmodel værdig. Og vil du gerne have det hele med, så er Skoda en smule dyrere end VW og lidt billigere end Audi.
Er der god plads i Skoda Enyaq?
Det er i kabinen, at Skoda excellerer. Pladsen er klasseledende, men det er på materialevalget, at Enyaq for alvor imponerer. Det er både på dørsider og omkring instrumentbordet, hvor du får en hidtil uset luksusfornemmelse i en Skoda.
Vi har tidligere rost Superb-modellen, men Enyaq er klasser bedre. Der er også store rudearealer, hvilket giver lys i kabinen og samtidig et godt udsyn, når du skal orientere dig i trafikken.
Som i søstermodellerne er der ganske overbevisende benplads, og fordi vognbunden er flad, så er der også god plads til tre på bagsædet. Friskluftdyserne er placeret højere oppe end i VW ID.4, så du mere får luft i hovedet end på benene.
Læs også: Alle Motors tests af elbiler i en komplet oversigt
Med så god benplads kunne det have været smart med længdejusterbare bagsæder, så du kunne få et endnu større bagagerum. Testbilen havde en smart detalje på bagsæderne med et sovebeslag på hovedstøtterne, så du sidder rigtigt i sædet mens du blunder. Smart tænkt.
Enyaq har især bedre plads end sine søstermodeller i bagagerummet, som er på hele 585 liter og som er let at pakke. Her er ingen hattehylde men et trækgardin, og det gør det nemmere for dem, som af og til har brug for at transportere høje ting i bagagerummet.
Typisk Skoda har de placeret bagagerumsbunden lavt for at få mere plads, og det gør, at du har en indre læssekant, så du skal løfte tingene ud over kofangeren. Du kan tilkøbe en transportpakke til 3.000 kr., så får du også en plan lasteflade, når du lægger bagsædet ned.
Hvordan kører Skoda Enyaq?
En stor elbil er en tung bil, og det kan også mærkes på Enyaq. Testbilen havde justerbar undervogn, og her ender man med at vælge komfortindstillingen, der passer bedst til bilens gemyt. Med lang akselafstand og en vægt på godt to tons er den bedst med rolige bevægelser. Kun en anelse dækstøj på ru asfalt generer, ellers er den en fortrinlig bil på langtur.
Motoren yder 204 hk, og det er, hvad der skal til, for at bilen kan følge med i trafikken. Men pga. vægten føles den ikke decideret hurtig. Bilens cruiser-attitude lægger heller ikke op til, at man bruger alle kræfter. Motoren trækker fint, og da man helt slipper for gearskift, giver det et smidigt og komfortabelt antrit.
Som mange andre elbiler har Enyaq kun baghjulstræk, og det giver ikke udfordringer her om sommeren. Selv ikke på våde veje. Men man bør købe rigtige vinterdæk for maksimal sikkerhed i vinterhalvåret.
Baghjulstrækket gør også, at forhjulene kan dreje skarpt, og venderadiussen imponerer bilens størrelse taget i betragtning.
Enyaq kørte 400 km i Motors rækkeviddemåling, hvor vi kører 110 km/t. på motorvej. Med en udetemperatur på 23 grader var det et pænt og forventeligt resultat i forhold til den officielle WLTP-rækkevidde på 521 km.
Lynladningstesten viste 31,5 kWh efter 15 minutter og 54,5 kWh efter 30 minutter. Det giver en gennemsnitlig ladestyrke på 109 kW, tæt på de maksimalt angivne 125 kW, som bilen ladede med de første 15 minutter.
Hvad koster Skoda Enyaq?
I modsætning til Tesla, hvor der stort set ikke er tilvalg af ekstraudstyr, er det en større opgave af bestille en Skoda Enyaq. Listen er lang, og kombinationsmulighederne kræver, at man sætter sig grundigt ind i de enkelte pakker.
Testbilen havde ekstraudstyr for omkring 100.000 kr., og mest overraskende er det, at adaptiv fartpilot ikke er standard. Fordelen er, at du kan vælge bilen, ligesom du vil have den, og ikke som Elon Musk ønsker det. Headup-display, Apple CarPlay/Android Auto, justerbar undervogn, komfortsæder med massage? Du sætter bare krydserne.
Skal man vælge Skoda Enyaq eller VW ID.4?
Før VW ID.4 blev præsenteret, havde Skoda inviteret Motor og verdenspressen til en tur i en prototype af Enyaq. Det viste sig at være lidt for friskt, og Skoda blev presset til at trække præsentationen tilbage ved at forlænge embargoen på historien.
På trods af dette, viser Enyaq, at Skoda som bilmærke er ved at ændre deres selvforståelse, og at de er mere frigjorte end tidligere, hvor de var stramt styret i VW’s mærkehierarki. Den selvtillid afspejler sig i Enyaq, og det har resulteret i en virkelig vellykket bil.
Det er umuligt ikke at sammenligne direkte med søsterbilen VW ID.4, og de er så ens, at valget mellem dem afgøres af personlige præferencer på enkelt punkter. Enyaq er dyrere, har en mere eksklusiv fornemmelse i kabinen, og fås med den største trykskærm. Alle punkter som traditionelt set har været argumenter for at vælge en VW fremfor en Skoda. Skodas seneste hamskifte er både overraskende og vellykket.