Renault vil lade uden ledning

Renault går med i et forsøg i London, der skal eksperimentere med opladning af elbiler pr. induktion. Bliver det en succes, vil det være nemmere at lade en elbil i fremtiden.

Renaults elbiler har almindelig ladning, hurtigladning og batteriskifte og nu også forsøg med trådløs ladning.
Nyt om biler

Ingen kabler, ingen stik. Blot en simpel ”trådløs” overførsel af energi. Det er visionen for et nyt samarbejde mellem Renault og britiske Qualcomm, der snart går i gang i London.

I forsøget skal nogle af Renaults elbiler bygges om, så de kan oplades helt uden kabler, blot de er parkeret hen over særlige induktionsladere fra Qualcomm, der mest er kendt for 3G mobilteknologi og andre former for trådløs kommunikation.

Ingen kabler, ingen tilsmudsede fingre

Den store fordel ved trådløs opladning er, at elbilejeren slipper for besværet og tidsforbruget ved at skulle huske ledninger og tilslutte dem – en proces der også kan give snavsede fingre eller bukser.

Ulemperne er, at bilen skal parkeres ret præcis hen over laderen, og potentielt er der et ret stort energitab i forhold til opladning pr. kabel. Der kan også være sikkerheds- og sundhedsaspekter ved brugen af induktion, hvor der skabes kraftige magnetfelter.

Der er ingen oplysninger om, hvilke Renault-biler, der skal med i forsøget, eller hvor store strømstyrker og dermed hvor korte ladetider, der skal eksperimenteres med.

Brugernes erfaring vigtig

WEVC-forsøget i offentlige omgivelser i London (Wireless Electric Vehicle Charging) skal både give tekniske erfaringer med teknologien og vurdere brugernes erfaringer.

Qualcomm betegner forsøget som et storskalaforsøg på trinnet før fuld kommerciel udrulning.

Fælles standard nødvendig

Hos Renault betoner den ansvarlige, at det er afgørende med standarder, hvis teknologien skal blive til noget.

- Indførelsen af trådløs, induktiv ladning forudsætter, at der bliver en fælleseuropæisk, forhåbentlig global standard, og at der kommer fuldt samarbejde mellem bilproducenter og leverandører af ladesystemer, siger Jacques Hebrard, chef for Renaults avancerede energy- og miljø-projekter.