Ny motorvej mangler nødspor

Når transportministeren indvier Kalundborgmotorvejen 27. august, bliver det med en vej, der ikke har den normale sikkerhed for nye danske motorveje. Der er ikke rigtigt nødspor.

Kalundborgmotorvejen har ikke nødspor på det meste af strækningen.
Trafik

Danmark har fået en ny motorvej. 22. august blev de sidste skilte taget ned på Kalundborgmotorvejen efter anlægsarbejdet, og 27. august står transportministeren for den officielle indvielse.

På noget af strækningen er der anlagt nødspor, men kun med grus-græs-belægning som her.
På noget af strækningen er der anlagt nødspor, men kun med grus-græs-belægning som her.
Men det er en discountmotorvej, der er under den normale standard for nye motorveje i Danmark.

Den er meget kurvet på den første strækning med fartbegrænsning på 90 km/t., der er ikke normalt nødspor, og ind mod midterautoværnet er der ikke den asfalterede sikkerhedsstribe, som ellers er indført ved nye motorveje.

Græsrabat

På en kort strækning nær motorvejskryds Holbæk er der normalt nødspor, men på resten af den 6,5 km lange motorvej er der for det meste slet intet eller en atypisk rabat med løs belægning.

Standarden er dermed markant under den, man finder på de nye motorvejsanlæg i Jylland. Her har vejbredder, kurver, nødspor, autoværn og til- og frakørsler højeste kvalitet, og hvor der f.eks. ved Herning er anlagt hele to motorvejskryds, så trafikken afvikles helt glidende.

Hvordan kan I finde på at anlægge en ny motorvej uden nødspor?

Kun lige ved sammenfletningen med Holbækmotorvejen har Kalundborgmotorvejen fået rigtigt nødspor med fast belægning.
Kun lige ved sammenfletningen med Holbækmotorvejen har Kalundborgmotorvejen fået rigtigt nødspor med fast belægning.
- Det skyldes, at motorvejen er født ud af flere små delprojekter og er anlagt oven i den eksisterende firesporede Skovvejen, forklarer projektleder for Kalundborgmotorvejens første etape, Christian Tolderlund.

- Vi har valgt at bruge pengene på krydsninger. Vi har regnet lidt på, hvad det ville koste med nødspor, og det ville være ret omkostningsfuldt, siger projektlederen.

FDM kritiserer

Den lave standard på den nye motorvej huer ikke FDM.

- Det er virkelig kritisabelt, at en ny motorvej anlægges under den normale sikkerhedsstandard. Og hvis man i fremtiden vil råde bod på skaden, bliver det uforholdsmæssigt dyrt, siger Torben Lund Kudsk, leder af FDMs økonomisk politiske sekretariat.

Kalundborgmotorvejen er indtil videre kun 6,5 km lang. Vejen er i grove træk planlagt hele vejen til Kalundborg, men vejen ligger meget langt nede på politikernes prioriteringsliste. Der er ingen aktuelle planer om at fortsætte arbejdet.