Den danske bilkage har aldrig været større, og er vokset seks procent fra i fjor. Men selv om kagen er blevet større, tager nogle bilmærker bedre for sig end andre.
Med andre ord: Der er sket store forskydninger i bilmærkernes popularitet fra første halvår 2016 til samme periode i år.
SE OGSÅ: Forbrugsfest fortsætter: 124.000 biler på halvt år
VW er markant størst
Den store vinder på enhver måde er ifølge indregistreringstallene fra DBI IT, VW. Det tyske mærke er i år gået 27 procent frem i antal solgte personbiler. VWs markedsandel er øget 20 procent. Dermed er mere end hver syvende nye bil i år en VW. Det er ikke til at se, at mærket for under to år siden blev ramt af bilhistoriens måske største skandale.
Peugeot klarer sig også pænt og befæster sin andenplads.
Toyota går lidt tilbage, men ligger lunt på sin tredjeplads.
Renault nr. fire - foran Ford
Renault øger salg og markedsandel. Det går ud over Ford, der bliver overhalet af franskmændene, som dermed kryber op som fjerdestørste personbilsmærke.
Gode tider er der for Nissan og Suzuki, som begge har fået i omegnen af 40 procent flere kunder i år. Qashqai trækker hos Nissan, mens det hos Suzuki er Baleno – assisteret af Celerio og Vitara - der skaber fremgangen.
SE OGSÅ: Her er danskernes favoritbiler i 2017
Fuld fart på Mercedes og Volvo
Bemærkelsesværdigt er den fortsatte fremgang for Mercedes-Benz og Volvo. De to premiummærker går 25-29 procent frem. Dermed er Mercedes på plads 13 tæt på at indhente Kia, mens Volvo ligger nr. 19 med sikker afstand ned til Fiat og Honda.
Honda er en af de største tabere med en nedgang på knap 30 procent. Det går præcis lige så skidt for Mitsubishi. DS Automobiles kan fremvise procentvis endnu støre tilbagegang.
Audi på nedtur - i selskab med koreanerne
Audi tager også et markant dyk nedad og er nu markant mindre end konkurrenterne fra Stuttgart. Audi ’vandt’ ellers hele 2016 med et tocifret antal foran Mercedes-Benz.
De to koreanske søskende Hyundai og Kia er ret enige om at gå lige meget tilbage – 10-11 procent - og at have eksakt samme markedsandel på 4,2 procent.
Tesla er en skygge af sig selv. 14 biler på et halvt år.
Find din nye bil - se priser og modeller på biler.dk
Bilmærkernes styrke og ændring i første halvår
|
Mærke
|
Antal
|
Andel
|
Ændring, antal
|
Ændring, andel
|
1
|
VW
|
16.610
|
13,4%
|
27%
|
20%
|
2
|
Peugeot
|
12.705
|
10,3%
|
11%
|
4%
|
3
|
Toyota
|
9.254
|
7,5%
|
-1%
|
-6%
|
4
|
Renault
|
7.992
|
6,5%
|
9%
|
3%
|
5
|
Ford
|
7.319
|
5,9%
|
-5%
|
-10%
|
6
|
Opel
|
7.193
|
5,8%
|
3%
|
-3%
|
7
|
Citroën
|
7.177
|
5,8%
|
4%
|
-1%
|
8
|
Skoda
|
7.108
|
5,7%
|
1%
|
-5%
|
9
|
Suzuki
|
6.288
|
5,1%
|
36%
|
29%
|
10
|
Nissan
|
5.845
|
4,7%
|
41%
|
33%
|
11
|
Hyundai
|
5.254
|
4,2%
|
-10%
|
-15%
|
12
|
Kia
|
5.203
|
4,2%
|
-11%
|
-16%
|
13
|
Mercedes
|
4.890
|
4,0%
|
25%
|
18%
|
14
|
Audi
|
3.737
|
3,0%
|
-11%
|
-16%
|
15
|
BMW
|
2.914
|
2,4%
|
-4%
|
-9%
|
16
|
Mazda
|
2.898
|
2,3%
|
-5%
|
-10%
|
17
|
Seat
|
2.560
|
2,1%
|
4%
|
-2%
|
18
|
Dacia
|
1.947
|
1,6%
|
-10%
|
-15%
|
19
|
Volvo
|
1.821
|
1,5%
|
29%
|
21%
|
20
|
Fiat
|
1.466
|
1,2%
|
-7%
|
-12%
|
21
|
Honda
|
1.130
|
0,9%
|
-29%
|
-33%
|
22
|
Mitsubishi
|
1.083
|
0,9%
|
-28%
|
-32%
|
23
|
Mini
|
373
|
0,3%
|
-9%
|
-15%
|
24
|
DS
|
223
|
0,2%
|
-55%
|
-58%
|
25
|
Jaguar
|
191
|
0,2%
|
66%
|
57%
|
26
|
Alfa Romeo
|
181
|
0,2%
|
248%
|
229%
|
27
|
Land Rover
|
89
|
0,1%
|
117%
|
105%
|
28
|
Subaru
|
81
|
0,1%
|
-30%
|
-34%
|
29
|
Porsche
|
63
|
0,1%
|
2%
|
-4%
|
30
|
Smart
|
27
|
0,0%
|
-74%
|
-75%
|
31
|
Jeep
|
25
|
0,0%
|
-60%
|
-62%
|
32
|
Tesla
|
14
|
0,0%
|
-82%
|
-83%
|
Kilde: DBI IT
|